مک کافی، برندی که ارزش امتحان کردن را دارد
اگر از دوستداران قهوه فوری هستید پس حتما به نام مک کافی برخورد کردهاید. مک کافی یک برند قهوه فوری است که به سبب کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن در بسیاری از کشورهای جهان مشهور و شناخته شدهاست. در ادامهی این مقاله، به تاریخچه و سابقهی فعالیت این برند، پروفایلهای طعمی و محصولات مک کافی میپردازیم و در نهایت، به طور خلاصه قهوه فوری مک کافی و غول قهوه فوری، نسکافه، را از لحاظ طعم با یکدیگر مقایسه میکنیم.
تاریخچه برند
مک کافی در سال 1994 توسط بازرگان سنگاپوری، Tan Wang Chu در مسکو، روسیه به وجود آمد و اوایل 2000 به کمپانی هلدینگ Food Empire، کمپانی سنگاپوری متخصص و فعال در زمینه تولید و پخش مواد غذایی و نوشیدنی که آن هم توسط Tan Wang Chu تأسیس شده بود، پیوست. این برند دقیقا زمانی پدید آمد که قهوههای فوری در حال بدست آوردن محبوبیت در سراسر روسیه و سایر کشورهای منطقه بودند و مک کافی نیز از این فرصت استفاده کرد و به سرعت تبدیل به برندی مشهور و معتبر در زمینهی تولید قهوههای فوری شد.
در سالهای اوایل 2000، این برند قهوه فوری گسترهی محصولات خود را گسترش داد تا انواع متنوع و گوناگون قهوههای فوری مانند کافی میکس 3 در 1، قهوه آسیاب شده و دانههای قهوه را به سری محصولات خود اضافه کند. علاوه بر این افزایش تعداد و تنوع محصولات، مک کافی حضور جهانی خود را نیز گسترش داد و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در اروپا، آسیا و خاورمیانه فعال است.
در طی سالها، مک کافی جوایز متعددی را به سبب نوآوری و کیفیت قهوهی خود کسب کردهاست؛ برای نمونه، در سال 2004، این برند جایزهی «محصول سال» را در دستهبندی قهوههای فوری در روسیه از آن خود کرد. همچنین، در سال 2016، جایزهی « بهترین قهوه فوری» را در نمایشگاه Gulf World Exhibition در کشور دبی دریافت کرد.
محصولات برند
کافی میکس 3 در 1: این محصول یک ساشه است که محتویات آن از قهوه فوری، شکر و خامه تشکیل شده و در طعمهای متفاوت مانند اورجینال، کارامل، فندق و وانیل نیز تولید میشود.
قهوه فوری: همانطور که پیش از این گفتیم، قهوه فوری محصول اصلی و مادر برند مک کافی است و گسترهی وسیعی از بلندهای (Blend) قهوه فوری در طعمهای کلاسیک، ملایم و قوی را به شکلهای مختلف مانند ساشه و یا قوطی تولید و عرضه میکند.
قهوه آسیاب شده: افزون بر این، مک کافی قهوه آسیاب شده در بلندهای مختلف مانند کلاسیک و قوی نیز تولید میکند که به صورتهای قوطی یا بستهبندی تولید و ارائه میشوند.
دانههای قهوه: برای کسانی که ترجیح میدهند قهوهی خودشان را آسیاب کنند، این برند دانههای قهوه را بار دیگر در بلندهای مختلف مانند کلاسیک یا قوی عرضه میکند.
پروفایلهای طعمی
به طور کلی، پروفایلهای طعمی مک کافی به نوع بلند یا محصول بستگی دارد، اما به طور کلی، قهوهی این برند برای طعم ملایم و متعادل آن شناخته میشود. مک کافی از دانههای قهوه عربیکا و روبوستای باکیفیت استفاده میکند تا بلندهای متنوع خود را تولید کند که هرکدام پروفایل و نتهای طعمی خود را دارند.
مثلا، کافی میکس 3 در 1 به سبب اضافه شدن شکر و خامه، طعم خامهای و شیرین دارد. بلند کلاسیک قهوه فوری این برند دارای طعم ملایم با درجات کمی از تلخی است؛ در حالی که بلند قوی قهوه فوری مک کافی طعم مشخصتر و قویتری دارد.
محصولات دانههای قهوه آسیاب شده یا نشدهی این برند نیز بسته به نوع محصول، درجه رست و بلند، طعمهای متفاوت و متنوعی دارند. مک کافی بلندهای گوناگونی مانند قوی (Strong) یا کلاسیک عرضه میکند که هر کدام میتوانند پروفایل و نتهای طعمی متفاوتی مانند شکلاتی، آجیلی یا میوهای داشته باشند.
افزون بر این که قهوه مک کافی به طور کلی، طعم مشخص و متمایزی دارد، اما تقریبا تمام محصولات این برند نتهای طعمی خامهای دارند که پس از جرعهی اول یا دوم ملایمتر میشوند و طعمهای گوناگونی مانند وانیل، شکلات، موکا و فندق دارند. با اینکه هر طعم پروفایلهای طعمی متفاوتی را پوشش میدهد اما تقریبا همه ملایم و خامهای هستند.
جدیدترین محصولات برند
MacCoffee Gold/ Arabica 3 in 1: این محصول قهوه فوری 3 در 1 صد در صد عربیکا در سال 2013 به لیست محصولات مک کافی اضافه شد و سریع به یکی از محبوبترین قهوه فوریهای این برند تبدیل شد. این قهوه فوری از قهوه باکیفیت عربیکا تولید شدهاست و طعم آن ملایم، غنی و خامهای است.
کافی استور یک فروشگاه اینترنتی قهوه است.
MacCoffee Café PHO (قهوه سرد خیابانی ویتنامی): آیسد کافی MacCoffee Café PHO از محصولات جدید این برند است که برای اولین بار در سال 2013 در ویتنام عرضه شد. این محصول نتیجه تحقیقات گوناگون و مفصل روی پروفایلهای طعمی و جایگذاری محصول در بازار ویتنام بوده و پس از گذشت فقط سه سال از ورود آن به بازار، تبدیل به یک نوشیدنی محبوب میان مصرفکنندگان ویتنامی شدهاست. در سالهای اخیر، مارکت این محصول گسترش پیدا کرده و مناطق آسیای مرکزی و آمریکای شمالی را نیز در برگرفتهاست.
مک کافی در برابر نسکافه
نسکافه (Nescafe) قطعا شناختهشده ترین برند قهوه فوری در سراسر جهان است و حتما شما حداقل یک بار طعم یکی از قهوه فوریهای برند نسکافه را چشیدهاید. به طور کلی، تنوع طعمی نسکافه گستردهتر از مک کافی است؛ چرا که کلا برند بزرگتری نسبت به رقیب روسی خود است. از لحاظ طعمی، قهوه فوری نسکافه طعم ملایم، غنی و شیرین دارد اما طعم آن ممکن است برای کسانی که قهوه با طعم قوی مینوشند زیادی ملایم باشد. در مقابل، مک کافی طعم قهوهی قویتری نسبت به نسکافه دارد و مهم نیست چه محصولی ازاین برند را مینوشید، در همهی آنها نتهای طعمی خامهای را به راحتی احساس میکنید. اما طعم آن کم و بیش شیرینتر از نسکافه است. در نهایت میتوان گفت که مک کافی برای کسانی که طعم قویتری از قهوه را ترجیح میدهند مناسبتر است و کسانی که طعمهای ملایم و نتهای طعمی غنی و گسترده را میپسندند، احتمالا از قهوه فوری برند نسکافه بیشتر لذت میبرند.
جایگاه برند مک کافی در صنعت قهوه در جهان
در واقع مارکت اصلی برند مککافی، روسیه، اوکراین، ویتنام و ناحیه CIS (ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان) است و برند برتر قهوه فوری 3 در 1 در روسیه و کم و بیش، نواحی پیشتر ذکر شده به حساب میآید. در واقع، میتوان گفت از اواخر دهه 90 میلادی، مک کافی در اکثر فروشگاهها و کیوسکهای روسیه فروخته میشد و زمانی که Nestle تازه به فکر بازاریابی قهوه فوریهای 3 در 1 خود در این کشورها افتاده بود، مک کافی جایگذاری برند قوی و شبکههای توزیع قابل اتکایی برای خود در این نواحی بدست آورده بود. در واقع، نکتهی قالب توجهی که در مورد بازاریابی قوی این برند در روسیه وجود دارد این است که انقدر در روسیه شناخته شده و به فروش میرسد که علیرغم برچسب ساخت سنگاپور، اکثر روسها تصور میکنند که برند مککافی یک برند داخلی روسی است! با این حال این برند در مقیاس جهانی، ضعیف عمل کرده و مارکت چندانی در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارد و اصلا نمیتوان این برند را یک برند جهانی و بزرگ به حساب آورد.
با این وجود، این کمپانی نزدیک به 1200 کارمند در 18 آفیس خود در سراسر آسیا دارد و در کارخانهی خود در روسیه ماهانه نزدیک به 100 میلیون ساشه قهوه فوری تولید میکند که در سرتاسر روسیه توزیع میشود. در روسیه، سپس اوکراین و بسیاری از کشورهای ناحیه CIS، مک کافی سهم بازاری نزدیک به 40 درصد دارد و در حال گسترش بازار خود به کشورهایی نظیر ایران، عراق و همچنین ترکیه و هند است.
سخن نهایی
مک کافی گسترهی وسیعی از محصولات قهوه فوری باکیفیت در طعمهای متفاوت اما ملایم و متعادل ارائه میدهد. محصولات قهوه متنوع مک کافی با بلندها و درجات رست گوناگون میتواند سلیقهی عدهی زیادی از کسانی که عاشق این نوشیدنی جذاب هستند را پوشش دهد. افزون بر این، این برند همچنان به نوآوری و تولید محصولات جدید قهوهی خود ادامه میدهد تا نیازهای در حال تغییر دوستداران قهوه در سراسر جهان را برآورده کند.