هر آنچه باید درباره برند مولینکس بدانید
مقدمه
برند مولینکس، یکی از معروفترین برندهای فرانسوی در زمینه تولید قهوهساز، آسیاب قهوه و دیگر محصولات خانگی است. این برند سالها بر بازار فرانسه و جهان احاطه داشت و فراز و نشیبهای زیادی را طی کرد. در همین راستا، در این مطلب میخواهیم به داستان ظهور و افول این برند، محصولات آن، میزان درآمد شرکت و وضعیت کنونی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
لوگو و نام برند مولینکس
Moulinex، نام خود را از اولین محصول این شرکت که رنده مولی (که یک رنده به زبان فرانسوی است (نام داشت، گرفت. لوگوی Moulinex یک کلمه زیبا و معروف به رنگ قرمز روشن است. رنگ قرمز نماد گرما، انرژی است که این برند قصد دارد به مصرفکنندگان خود ارائه دهد. لوگوی Moulinex، شیک و مینیمالیستی است، برند را معتبر و بزرگ نشان میدهد.
این برند، توجه به مصرفکنندگان را در رأس سیستم ارزش خود قرار میدهد. ژان مانتله، صنعتگر فرانسوی سوگند یاد کرده بود که زنان را از کارهای آشپزخانه خلاص کند و پس از شروع کار با دستگاه پورهکن سیبزمینی، یک مجتمع صنعتی عظیم ساخت. مانتله 58 سال پیش یک شبه در فرانسه به شهرت رسید؛ او دستگاهی اختراع کرد تا به همسرش در پوره کردن سیبزمینی کمک کند. این دستگاه عملکرد خوبی داشت و پس از آن بود که مونتله، شرکت Moulinex را تأسیس کرد.
در آن سالها، شرکت او، یکی از موفقترین شرکتهای لوازم خانگی در جهان با فروش 1 میلیارد دلار در سال و 12000 کارمند به شمار میرفت. او با شعار«Moulinex، زنان را آزاد میکند» وارد بازار شد و طیف وسیعی از لوازم الکتریکی را برای آسیاب کردن، خرد کردن، چرخ کردن و برش دادن مواد غذایی مانند سیبزمینی، قهوه و … به بازار عرضه کرد. این شرکت مولینکس بعداً محصولاتی چون سشوار و جاروبرقی را نیز به خط تولید خود اضافه کرد.
طرح تجاری برند مولینکس
طرح تجاری مانتله عبارت بود از انتخاب یک بخش صنعتی آیندهدار، استفاده از تولید انبوه، پایین نگه داشتن قیمتها، تولید محصولات در مناطقی که حقوق پایین است، کاهش هزینهها، کاهش وابستگی به تأمین کنندگان و تمرکز بر تحقیق و تبلیغات. بین سالهای 1929 و 1953، مونتله برای 93 ثبت حق اختراع درخواست کرد.
Moulinex یک برند معتبر است که به دلیل تولید لوازم آشپزخانه نوآورانه و باکیفیت خود معروف شده است. این برند بیش از 80 سال است که لوازم آشپزخانه تولید میکند و به دلیل قابلیت اطمینان و عملکرد خود شهرت پیدا کرده است.
محصولات برند مولینکس و درآمد حاصل از آنها
این شرکت، تمرکز اصلی خود را بر روی لوازم خانگی کوچک (عمدتاً برای آشپزخانه) ادامه میدهد. سه دسته اصلی خطوط تولید این شرکت شامل محصولات صبحانه، تهیه غذا و پختوپز در کنار محصولات خانگی دیگری چون (جاروبرقی)، پارچه (اتو) و زیبایی/ سلامت (سشوار، مسواک برقی) تکمیل شده است. بخش صبحانه شامل قهوهسازها، آسیاب قهوه، دستگاههای اسپرسوساز و توستر، 29 درصد از فروش سالانه این شرکت را به خود اختصاص میدهند. این قضیه درباره میکسرها، غذا سازها، خردکنها، آسیابها و سانتریفیوژها بخش آمادهسازی غذا نیز صدق میکند.
تجهیزات پخت و پز از جمله مایکروویو، اجاقهای کوچک و سرخکنها و گریلها، 26 درصد از درآمد این شرکت را تشکیل میدهند. اروپا با بیش از 75 درصد از درآمد سالانه برای این برند، بازار اصلی این شرکت است. علاوه بر این، مولینکس در بازارهای ایالات متحده و آسیا که با رقابت شدید محلی مواجه است، همچنان نقش یک بازیگر کوچک اما قابل احترام را ایفا میکند.
ظهور برند مولینکس در دهه 1930
Moulinex در بیشتر عمر خود، فرزند بنیانگذار خود، ژان مانتله باقی ماند. مانتله در سال 1900 متولد و در سال 1922 وارد عرصه تولید شد و یک تجارت کوچک تولید سمپاش سولفات مس و همچنین ویتریول آبی که به عنوان حشرهکش استفاده میشود برای بازار کشاورزی راهاندازی کرد. با این حال، در سال 1926، مانتله به سمت بازار لوازم خانگی که به دارایی عمده او تبدیل شد، گرایش پیدا کرد و در سال 1929، قبل از تاسیس برند Moulinex، شرکت Manufacture d’Emboutissage de Bagnolet را تأسیس کرد و لوازم خانگی کوچک و دستی تولید کرد. سه سال بعد، مونتله، با نبوغ خود توانست شرکت موفق Moulinex را راهاندازی کند.
چه چیزی باعث ظهور برند Moulinex شد؟
گفته میشود که مانتله از همسرش الهام گرفته است یا به عبارت دقیقتر، پورهای که همسرش یک روز برای یک وعده غذایی برای او سرو کرد، باعث شد که ایدهای به ذهن او برسد. مانتله، نیاز به تولید دستگاهی برای پوره کردن را احساس کرد؛ دستگاهی که از حرکت چرخشی برای پوره کردن و آماده کردن سبزیجات استفاده کند و تلاش لازم برای این کار را کاهش دهد. در سال 1932، مانتله، خردکن سبزیجات را در نمایشگاه لیون معرفی کرد.
تجربه مانتله در لیون به همان اندازه برای مسیر آینده شرکت او مفید بود. مانتله با قیمت 36 فرانک، هیچ مشتری برای خردکن سبزیجات خود پیدا نکرد. دو ماه بعد، مانتله، این محصول را به نمایشگاه پاریس آورد. این بار، او خردکن را به قیمت 20 فرانک عرضه کرد و بلافاصله به موفقیت رسید. در پایان آن سال، مانتله حدود 2000 خردکن در روز تولید میکرد و متقاعد شد که آینده او و مولینکس به فروش محصولات ارزان قیمت و انبوه وابسته است.
حتی زمانی که اروپا وارد رکود بزرگ شد، مانتله همچنان به قابلیت تولید در بازار انبوه اعتقاد داشت. در سال 1937، با الهام از موفقیت هنری فورد در خط مونتاژ، او یک کارخانه چهار هکتاری در آلنئون خرید و تولید را به روستای نرماندی منتقل کرد و ارتباط طولانی و تا حدودی سرنوشتساز شرکت را با آن منطقه آغاز کرد. با تبدیل شدن خردکن سبزیجات به پایه اصلی هر آشپزخانه فرانسوی که به خود احترام میگذارد، مانتله به اختراعات خود ادامه داد.
در سال 1953، او حق ثبت اختراع یک دستگاه پوستکن و خردکننده چرخان سبزیجات را دریافت کرد. در آن سال، مانتله شرکت خود را تحت عنوان Société d’Etudes Chimie et Méchanique (SECM) به ثبت رساند. دو سال بعد، پس از تکمیل دستگاه جدید، مانتله نام تجاری جذابتر لگومکس را برگزید.
جهش و سودآوری شرکت
پوستکن لگومس شرکت، یک جهش فوری در سودآوری شرکت بود. طی دو ماه، این شرکت بیش از 36500 دستگاه فروخت و تا پایان سال بیش از 134000 دستگاه فروخته شد. با این حال، موفقیت این محصول در مقایسه با محصول بعدی که مانتله معرفی کرد، چندان چشمگیر نبود. چرا که یک سال بعد، مانتله، شرکت را وارد عصر لوازم الکتریکی کرد.
در سال 1956، SECM آسیاب قهوه برقی خود را با نام Moulinex و با قیمت 2800 فرانک (کمتر از نصف قیمت هر آسیاب قهوه دیگر در بازار) معرفی کرد. در پایان همان سال اول، Moulinex نزدیک به 1.5 میلیون دستگاه فروخت و 50 درصد از این بازار جدید را به خود اختصاص داد. در این مدت، مولینکس نیز شعار معروف خود را ( Moulinex زنان را آزاد میکند) تبلیغ میکرد. این شعار، رویای زنان خانهداری را به تصویر میکشد که مشتاق فرار از کارهای سخت خانه در رنسانس اقتصادی اروپای پس از جنگ بودند.
پس از این موفقیت، مانتله نام شرکت خود را در سال 1957 تغییر داد تا از شهرت Moulinex استفاده کند. این شرکت به سرعت تقویت خطوط تولیدی خود را آغاز کرد و به گروه محصولات ارزشمند بازار انبوه و ارزانقیمت مونتله وفادار ماند. در سال 1962، Moulinex رشد کرد و تبدیل به برترین تولیدکننده لوازمخانگی برقی در فرانسه شد. این شرکت به ویژه بر بازار آسیاب قهوه با سهم 66 درصد، بازار سشوار با سهم 62 درصد و بازار میکس رها و مخلوطکنها. با 75 درصد سهم سلطه یافت.
شما میتوانید با خرید قهوه بهترین لحظه ها رو تجربه کنید.
توسعه شرکت Moulinex
رونق اقتصادی دهه 1960 به افزایش ثروت شرکت Moulinex کمک کرد. این شرکت در حال گسترش بود و مجموعهای از کارخانهها را به طور انحصاری در منطقه نرماندی افتتاح کرد. Moulinex به سرعت به رئیس برتر منطقه تبدیل شد و از 800 کارمند در اواخر دهه 1950 به بیش از 12000 نفر طی 20 سال بعد رسید. در سال 1969، این شرکت در بورس اوراق بهادار پاریس معامله شد.
در سال 1978، با فروش سالانه 67 میلیارد فرانک، به رتبه 92 در میان بزرگترین شرکتهای فرانسه ارتقا یافت، در حالی که نزدیک به 65 درصد فروش آن خارج از فرانسه بود. خود مانتله نیز در فهرست 25 ثروتمندترین مرد فرانسه قرار گرفت. با این حال، همه روزهای این شرکت به خوشی طی نشد. چرا که در طی دهه 1990، مشکلاتی برای شرکت به وجود آمد. اگر 20 سال اول شرکت، با موفقیت خارقالعادهای همراه بود، دو دهه بعدی آن به مبارزه دائم برای بقا گذشت.
زوال یک غول در دهه 1980
عوامل مختلفی در بروز مشکلات شرکت مولینکس نقش داشت که یکی از آنها خود مانتله بود. در آغاز دهه 1980، این شرکت با یک بازار اشباع فزاینده مواجه شد. با توجه به اینکه 95 درصد از خانوارهای فرانسوی قبلاً اتو، 87 درصد با جاروبرقی و 70 درصد زودپز داشتند و وضعیت در بسیاری از بازار لوازم خانگی کلیدی نیز مشابه بود، Moulinex فضای کمی برای مانور یافت. وضعیت مشابهی خارج از فرانسه و در بازار اصلی اروپا وجود داشت. علاوه بر این، تأسیس دیرهنگام Moulinex در ایالات متحده که در سال 1975 با افتتاح یک مرکز تولید تابعه آغاز شد، یک موفقیت درخشان نبود. این شرکت از ورود خود به ایالات متحده با یک محصول واحد حمایت کرده بود اما محصول شرکت نتوانست ذهن خانوادههای امریکایی را تسخیر کند.
فروش شرکت مانتله برای مدتی ثابت ماند و با معرفی اولین مایکروویو برای بازار داخلی در سال 1978 افزایش یافت. با این حال، حجم کل تولیدات شرکت و سود آن قبل از شروع رکود در اوایل دهه 1980 کاهش یافت. با این حال، شرکت از انجام اقدامات لازم برای واکنش به این شرایط متغیر بازار خودداری کرد. علاوه بر این، لیست کارمندان شرکت با 12000 کارگر و حتی بیشتر ادامه یافت.
عوارض بروز مشکلات شرکت Moulinex
از آنجایی که مانتله فرزندی نداشت، اغلب از شرکت خود به عنوان تنها فرزندش یاد میکرد. علاوه بر این، مانتله از فکر تثبیت تولید و تعطیل کردن هر یک از کارخانههای متعدد خود، خودداری میکرد. تولید خودکار، که به یک ضرورت در دنیای تولید تبدیل شده بود، از دنیای Moulinex نیز کنار گذاشته شد. در مواجهه با کاهش فروش، شرکت با اکراه، مجموعهای از اخراجهای موقت را آغاز کرد و اقدامات سلبی دیگری مانند چهار روز کار در هفته را انجام داد.
در واقع، شرکت مولینکس در موقعیت بدی قرار داشت. علیرغم نیاز به اتخاذ تدابیر جدیتر برای بهبود بهرهوری و سودآوری، مانتله همچنان به حضور خود در منطقه نرماندی تکیه کرده بود. این شرکت مدتها بود که بزرگترین کارفرمای خصوصی منطقه بود، افتخاری که به سرعت به فشاری روی شرکت تبدیل شد و Moulinex را در موقعیت حساسی قرار داد. هر حرکتی که شرکت انجام میداد، به خصوص کاهش حقوق و دستمزد، عواقب شدیدی برای اقتصاد منطقه داشت. تنها رکود اقتصادی در اوایل دهه 1980 شرکت را قادر ساخت تا حقوق و دستمزد خود را کاهش دهد و تعداد کارکنان را به 8500 نفر کاهش دهد. با این حال، در اواسط دهه 1980، این شرکت، بار دیگر نیروی کار خود را به حدود 10 هزار نفر رساند.
با این حال، بدتر از آن، تصویر برند شرکت نیز خدشهدار شده بود. نام این برند که زمانی افتخار آشپزخانه فرانسوی بود، با عباراتی چون محصولات ارزان قیمت و بدون الهام از تکنولوژی عجین شده بود. این وضعیت در حالی بود که بازار به سرعت دستخوش تغییر و تحولات شده بود. خانوارها دیگر صرفاً به دنبال یک محصول اساسی نبودند، بلکه در عوض خواستار محصولاتی با ویژگیهای غنی و کاربردی بودند که تعداد زیادی از رقبای این برند ارائه میدادند. در همین مسئله نیز مانتله، مانع تغییر بود.
نادیده گرفتن بخش توزیع از اصلیترین مشکلات برند مولینکس
مانتله سرسختانه بر تولید از یک سو و بازاریابی از سوی دیگر تمرکز میکرد. او مدتها، سومین رکن حیاتی بازار لوازم خانگی یعنی توزیع را نادیده گرفته بود. توزیع محصول در فرانسه و جاهای دیگر دستخوش تغییرات بزرگی شده بود. ظهور توزیعکنندگان انبوه از جمله پدیده هایپرمارکت، به سرعت مشتریان را از فروشگاههای خردهفروشی کوچک سنتی جذب کرد. رابطه شرکت مولینکس و مانتله با توزیعکنندگان شرکت در بهترین حالت تیره باقی ماند.
با توجه به اینکه بسیاری از توزیعکنندگان انبوه جدید، سیاست فروش محصولات ارزانقیمت و انبوه را «به قیمت تمام شده» اعلام میکردند و سایر توزیعکنندگان به دنبال حاشیه سود بیشتر در فروش هستند، Moulinex با عدم ایجاد اصلاحات، اجازه داد که رقبا (بهویژه غولهای صنعتی نوظهور آسیایی) محصولات خود را از قفسههای فروشگاه خارج کنند.
هنگامی که بحران اوایل دهه 1980 رخ داد، شرکت Moulinex در شرایطی نبود که بتواند واکنشی نشان دهد. فروش و سود شرکت کاهش یافت و در سال 1985، این شرکت، اولین زیان خالص خود را ثبت کرد. دورنمای آینده شرکت کاملا تیره و تار بود، به خصوص که موجودی این شرکت نیز به سطوح هشداردهنده افزایش یافته و به حدود 18 درصد از کل درآمد آن میرسید.
در همین حال، آخرین محصول موفق و جدید شرکت که تولید یک مینی فر در سال 1982 بود، پس از گذشت سالها هیچ جایگزینی نداشت. اما یافتن یک وارث برای خط تولید این شرکت در مقایسه با موضوع رهبری آینده Moulinex ساده بود.
محصولات مناسب تهیه قهوه فرانسه
خودداری مانتله از ایجاد تغییرات و اصلاحات
مانتله که در اواسط دهه 1990، 85 ساله شد، قادر به رها کردن شرکت نبود. او بدون اینکه فرزندی از خودش داشته باشد، مدتها از تعیین جانشین و ایجاد تغییرات در شرکت خودداری کرده بود؛ وضعیتی که در بین رهبران تجاری خودساخته نسل مانتله غیرمعمول نیست. ناظران، به ویژه در بازار سهام، مدتها برای شفافسازی این موضوع فریاد میزدند. در اواسط دهه 1980، موضوع جانشینی مانتله به یک مسئله دولتی تبدیل شده بود و اتحادیههایی که نماینده نیروی کار Moulinex بودند، خواستار مداخله دولت شدند تا مانتله را وادار کنند که رهبری شرکت مولینکس را به کسی دیگر واگذار کند.
مانتله برای خروج از بحران و طرحهای جایگزینی جدید برای برند خود، با اکراه، حرکاتی را انجام میداد. در آغاز دهه، او به دنبال ادغام Moulinex با یک شرکت دیگر بود. فیلیپس، الکترولوکس و سایرین علاقه خود را به استفاده از پرچمدار لوازم کوچک فرانسوی ابراز کردند. در سال 1984، شرکت قرار بود به بلک اند دکر فروخته شود. با این حال، این توافق با امتناع مانتله از کنار گذاشتن کنترل حداکثری خود بر امور، صورت نگرفت. لجبازیهای مانتله ادامه داشت و او خرید شرکت را دشوارتر میساخت.
به ویژه که او اصرار داشت هر یک از مدیران جدید باید در فرانسه باشند، پایگاه کارکنان در سطوح فعلی خود حفظ شود و هرگونه توافق ادغام تنها یک قرارداد مشارکت باقی بماند. علیرغم این الزامات، Moulinex بالاخره در اسکویل، چند خریدار پیدا کرد، گروه صنعتی آمریکایی که حدود 20 درصد از Moulinex را خریداری کرد. با این حال، ضررهای فزاینده Moulinex به فرصت همکاری دوستانه یا غیر دوستانه با اسکویل پایان داد.
عدم تغییر و تعیین جانشین برای مدیریت و ادامه بحران
ابرهایی که بر فراز Moulinex قرار داشت خیلی زود به یک طوفان تمامعیار تبدیل شد. در مارس 1986، مانتله دچار سکته مغزی شد و او را از یک طرف فلج و تا حدی بیحرکت کرد. ناگهان، شرکت خود را بدون رهبر دید. با این حال مانتله، به دور از انعطافپذیری بیشتر، مقاومت در برابر رها کردن شرکت را ادامه داد. مانتله که هنوز از تعیین جانشین خودداری میکرد، نمیتوانست شرکتی را که بخش زیادی از زندگی خود را به آن اختصاص داده بود، رها کند. در طی سالهای بعد، Moulinex عملا بدون رهبر باقی ماند.
سرانجام، در سال 1987، بحران شرکت مولینکس، مانتله را وادار کرد اقدامی انجام دهد. مانتله در حالی که هنوز از انتخاب جانشین خودداری میکرد و به کنترل شرکت ادامه میداد، نظارت و مدیریت شرکت را به سه تن از مدیران ارشد خود سپرد: گیلبرت تورلی، مسئول فروش، رولاند دارنو، مسئول تولید و میشل وانورنبرگ، مسئول امور مالی واگذار کرد.
این سه نفر دست به کار شدند و به مشکلات شرکت کاملا آشفته، رسیدگی کردند. آنها اقداماتی را انجام دادند که شامل تعطیلی چهار روز در ماه کارخانههای شرکت و متقاعد کردن مانتله برای کاهش نیروی کار شرکت به میزان 1300 کارمند (عمدتا از طریق بازنشستگی پیش از موعد و سایر مشوقهای داوطلبانه) بود. در همین حال، Moulinex اقدامی انجام داد که به تنها راه حل آن در موضوع جانشینی مانتله شد و آن هم خرید کارکنان از شرکت بود.
در نهایت، مانتله در سال 1988 اجازه داد این اقدام صورت گیرد. اما خرید شرکت توسط کارمندان، یک اقدام دشوار تلقی میشد. موقعیت نامطمئن Moulinex همراه با حجم انبوه پیشنهادات باعث شد که خرید موفق شرکت، دور از دسترس به نظر برسد. در واقع، خرید Moulinex توسط کارمندانش که مالکیت اصلی آن در دست تورلی، دارنو و وانرونبرگ قرار داشت، مرحله جدیدی از بحران را برای شرکت ایجاد کرد.
امیدها برای رفع مشکلات دهه 1990
Moulinex که زمانی رهبر پرافتخار بازار لوازم خانگی اروپایی بود در طول دهه 1990 روزهای پر چالشی را تجربه کرد. با کاهش فروش و زیان بیش از 700 میلیون فرانک در سال مالی 1995، این شرکت شاهد غلبه رقیب دیرینه خود به نام SEE بر بازار لوازم خانگی در فرانسه بود. با این حال، مدیریت جدید (تحت کنترل مانتله) شروع امیدوارکنندهای داشت. مولینکس خط تولید خود را مجددا راهاندازی کرد و طرحها و ویژگیهای محصولات خود را به روز کرد، تا جایی که در آغاز دهه 1990 تقریباً تمام محصولات این شرکت کمتر از 18 ماه از عمر آن میگذشت.
شیوه بازاریابی این شرکت نیز با یک کمپین تبلیغاتی موفق که به بهبود تصویر Moulinex در بین مصرف کنندگان کمک میکرد، بازنگری شد. در همین حال، این شرکت با تغییر استراتژی به سمت بازار محصولات گرانقیمت با حاشیه سود بالاتر حرکت کرد. علاوه بر این، شرکت برای اولین بار در تاریخ به انجام عملیاتهای خود در خارج از کشور برای رشد اندیشید.
در سال 1988، این شرکت، تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک سوان و گیرمی را خریداری کرد و این خریدها را با خرید برند کروپس در سال 1991 دنبال کرد. نتیجه این کار، یک جهش رشد در فروش شرکت بود که تا سال 1989 به 3 میلیارد فرانک فرا رسید. زمانی که خرید کروپس به شکل کامل انجام شد، درآمد Moulinex از 8 میلیارد فرانک فراتر رفت.
مرگ مانتله، رئیس شرکت مولینکس و ظهور بحران جدید
با این حال، یکبار دیگر مانتله به یکی از موانع پیشرفت شرکتش تبدیل شد. این بار، مرگ مانتله در سال 1991 بود که جرقه بحران جدیدی در شرکت را زد. تا پایان عمر، مانتله از انتخاب فردی برای رهبری شرکت، خودداری کرده بود. پس از مرگ او، جنگ قدرت بین سهامداران اصلی که تورلی، دارنو و وانورنبرگ بودند، آغاز شد. از آنجایی که این سه نفر برای مدیریت شرکت با یکدیگر میجنگیدند، خود شرکت، بار دیگر به سمت سقوط پیش رفت. کارخانجات کم و بیش تبدیل کاملا تحت اختیار مدیران قرار گرفت و هریک مدیران تصمیمات متفاوت و جداگانهای را برای کنترل کارخانهها و شرکت اتخاذ میکردند.
سوء استفادهها بیداد میکرد. طبق گزارشها، یکی از مدیران مولینکس، برای هزینههای اعتباری شرکت، مبلغی بیش از 5 میلیون فرانک در سال دریافت میکند. دیگری قبل از ترک شرکت یک مرسدس 400000 FF به خود اعطا کرد. در ادامه این روند، حقوق و دستمزد بیش از 14500 کارمند مالک از جمله تعداد زیادی از مدیران میانی، افزایش یافت، درست در زمانی که یک رکود تازه در راه بود و اقتصادهای اروپایی را در یک بحران طولانی مدت فرو میبرد.
خرید کارمندان به یک تله تبدیل شده بود. با شروع رکود، میزان فروش به شدت کاهش یافت و شرکت Moulinex نزدیک به پنج سال با زیان مواجه شد. با این حال، شرکت از انجام ضروریترین اقدامات از جمله کاهش شدید حقوق و دستمزد، تعطیلی تعدادی از کارخانههای قدیمی و افزایش خودکارسازی فعالیتهای تولیدی باقیمانده عاجز بود. در شرایطی که تنش میان سه مدیر ارشد و مالکان اصلی به سطح بحرانی خود رسیده بود Moulinex باید خود را از این وضعیت دشوار رها میساخت.
تلاش برای بقای شرکت مولینکس
در سال 1993، چهار سرمایهدار اصلی برای نجات شرکت معرفی شدند. غول هلدینگ Euris، شرکت تابعه سوئز بانک سوفو، فرانسارپ و IDI، خرید اکثر سهام Moulinex را ترتیب دادند و کنترل عملیات شرکت را در دست گرفتند.
اگرچه انتظار میرفت که این گروه، یک چرخش سریع در فرآیند بازدهی سریع سرمایه را انجام دهند، بازسازی Moulinex به چهار سال دیگر نیاز داشت تا شرکت به سوددهی ناچیز برسد. یکی از منابع این تأخیر، بار دیگر، موقعیت شرکت در منطقه نرماندی و لزوم تعطیل کردن برخی از تأسیسات آن بود. با این حال، برای رقابت موفقیتآمیز، شرکت به شدت نیاز داشت که بخش عمدهای از تولید خود را (حداقل برای محصولات ارزان قیمت خود به خارج از کشور) به یک منطقه آسیایی ارزانتر و همچنین به کارخانه جدید شرکت در مکزیک منتقل کند. چون مولینکس همچنان امیدوار بود که حضور خود را در بازارهای مهم آمریکای شمالی ادامه دهد.
سال 1996 و رسیدن به سودآوری پس از 5 سال
Moulinex تا سال 1996 که پیر بلایا به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد، کم و بیش در یک شکل هلدینگ باقی ماند. در عین حال، ضرر و زیان شرکت به سطح هشدار رسیده بود و به بیش از 700 میلیون فرانک در سال 1995 رسید. با این حال، بلایا با شهرت به عنوان متخصص در غلبه بر شرایط بحران و به این دلیل که از انجام اقدامات جدید و تند، ابایی نداشت، به شرکت آمد.
در ژوئن 1996، بلاید، تعطیلی دو کارخانه از قدیمیترین کارخانههای Moulinex و کاهش بیش از یک سوم نیروی کار شرکت تا پایان قرن را اعلام کرد. چنین اقدامی در سال 1996 با مقاومت شدید در منطقه نرماندی مواجه شده بود. با این حال، اگر این شرکت میخواست بقای خود را حفظ کند، هیچ راه دیگری جز تعدیل نیرو نداشت. در سال 1997، تغییرات ساختاری که بلایا در شرکت ایجاد کرد در حال ثمربخشی بود: در ژوئن 1997، شرکت اولین سودآوری (البته تا حدودی نمادین) خود در بیش از پنج سال گذشته را اعلام کرد.
ساختار سهامداران اصلاح شده و برنامه بازسازی فشرده به رهبری مدیرعامل، پیر بلایا که قبلاً غول خردهفروشی فرانسوی Pinault-Printemps-Redoute بود، در حال بیرون کشیدن Moulinex از رکودی است که از اواخر دهه 1970 آغاز شد. در ماه ژوئن 1997، این شرکت توانست اولین سود خالص خود (بالغ بر 29 میلیون فرانک) را از فروش حدوداً 7.7 میلیارد فرانک در مدت پنج سال، به دست آورد.
سخن پایانی
در این مطلب به معرفی برند معروف فرانسوی به نام مولینکس پرداختیم. برندی که با وجود چالشهای زیاد همچنان به بقای خود ادامه میدهد.
منابع: encyclopedia , eurofound