خرید قهوه اتیوپی
قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی

در اینجا میخواهیم به معنای واقعی کلمه “همه چیز” را درباره قهوه اتیوپی بدانیم. اتیوپی که زادگاه قهوه است به خاطر دانه هایش مورد احترام بسیاری واقع میشود. این کشور برخی از بهترین قهوه های تک منشا (سینگل اورجین) را در جهان تولید می کند. امروز قصد داریم بیشتر در این منطقه کاوش کنیم و دریابیم که چه چیزی این کشور قهوه‌ساز را بسیار خاص می‌کند. ما به تاریخچه غنی قهوه و همچنین وضعیت فعلی قهوه در این کشور شرق آفریقا نگاه خواهیم کرد.

اگر عاشق قهوه هستید، باید قهوه اتیوپی را امتحان کنید. با این همه گزینه، از کجا باید شروع کرد؟

آیا آماده هستید که در قهوه اتیوپی متخصص شوید؟

کالدی: افسانه اتیوپیایی که قهوه را کشف کرد

از اتیوپی به طور گسترده ای به عنوان زادگاه قهوه یاد می‌شود. بسیاری از کارشناسان می گویند که اتیوپی تنها جایی است که قهوه به صورت بومی رشد کرده است و داستان کالدی بارها و بارها گفته می‌شود و سینه به سینه منتقل می‌گردد. کالدی یک گله چران بز بود که پس از مشاهده نشاطی که بزهایش از خوردن گیلاس یک نوع میوه خاص دریافت کردند قهوه را کشف کرد.

او بعداً این گیلاس ها را به صومعه آورد و آنها را با راهبان تقسیم کرد و آنها فریاد زدند که آنها کار شیطان است و آنها را در آتش انداختند. عطر دانه هایی که در آتش برشته می‌شد، گویی فرستاده خداوند از بهشت بود و دانه ها را از آتش بیرون می‌کشیدند و له می‌کردند تا اخگرها را خاموش کنند.

آنها که متوجه اشتباه خود شدند، آنها را در کوزه گذاشتند و برای نگهداری با آب داغ پوشانیدند. بعدها راهبان دم کرده را نوشیدند و به آنها کمک کرد که در طول عبادت شبانه بیدار بمانند. در حالی که این داستان سرگرم کننده است، در واقع، این احتمال وجود دارد که مردم قوم اورومو (Oromo) عشایری باشند که ابتدا گیاه قهوه و خواص نیروبخش آن را کشف کردند. بسیاری از این گونه داستان ها در مورد منشاء قهوه غیرمعمول هستند و کشف واقعیت آن چیزی در حد حدس و گمان است.

خرید محصولات قهوه اتیوپی

آیا می خواهید دانه های قهوه اتیوپی را امتحان کنید؟ به سراغ قهوه های تخصصی کافی استور از اتیوپی یرگاچف یا اتیوپی سیدامو و … بروید. در بخش کامنت های هر محصول نظرتان را ارسال کنید تا بفهمیم شما به چه میزان از آنها خوشتان آمد!

خرید قهوه اتیوپی

مروری بر تاریخ قهوه اتیوپی

تصور می‌شود که شخصیت افسانه‌ای کالدی در حدود سال 850 پس از میلاد وجود داشته است. این روایت با این باور رایج که کشت قهوه در اتیوپی در حدود قرن نهم آغاز شد، مطابقت دارد. با این حال، برخی معتقدند که قهوه در اوایل سال 575 پس از میلاد در یمن کشت شده است.

اگرچه افسانه کالدی، بزهای او و راهبان می گوید که قهوه به عنوان یک محرک و به عنوان یک نوشیدنی در همان روز کشف شد، اما به احتمال زیاد دانه های قهوه قرن ها قبل از تبدیل شدن به یک نوشیدنی، مانند آدامس جویده میشدند!

این احتمال وجود دارد که دانه های قهوه را آسیاب کرده و با کره ghee یا با چربی حیوانی مخلوط کرده و خمیر غلیظی تشکیل داده باشند که به شکل توپ‌های کوچکی در می‌آید و سپس به میزان لازم برای حفظ انرژی در سفرهای طولانی مصرف می‌گردید. برخی از مورخان بر این باورند که این رسم جویدن دانه‌های قهوه (همراه با خود قهوه) توسط سودانی‌های برده‌دار به وجود آمده است. آنها برای زنده ماندن در سفرهای طاقت‌فرسا در مسیرهای تجارت برای برده‌ های مسلمان، قهوه را به این شکل مصرف می‌کردند و اینگونه از کفه (Kaffa) به حرار (Harrar) و عربستان آورده شده است.

ظاهراً سودانی های برده دار این رسم جویدن قهوه را از ملت گالا اتیوپی گرفته اند. امروزه سنت مصرف قهوه آسیاب شده به صورت روغنی در برخی از مناطق کافا (Kaffa) و سیدامو (Sidamo) باقی مانده است. به طور مشابه، در کافا، برخی از افراد کمی کره شفاف ذوب شده را به قهوه دم کرده خود اضافه می کنند تا از نظر مغذی غلیظ تر شود و طعم آن بیشتر شود (کمی شبیه چای پوئر همراه با کره در تبت).

بر اساس برخی منابع، روشی برای خوردن قهوه به صورت فرنی نیز وجود داشته و این روش مصرف قهوه را می‌توان در میان چندین کشور بومی دیگر اتیوپی در حدود قرن دهم مشاهده کرد. به تدریج قهوه به عنوان یک نوشیدنی در اتیوپی و فراتر از آن شناخته شد. در برخی از اقوام، گیلاس های قهوه را خرد می کردند و سپس به نوعی شراب تخمیر می کردند.

در برخی دیگر، دانه های قهوه بو داده، آسیاب شده و سپس به صورت جوشانده دم آوری می‌کردند. کم کم رسم دم کردن قهوه جا افتاد و در جاهای دیگر رواج یافت. در حوالی قرن سیزدهم، قهوه در جهان اسلام گسترش یافت، جایی که به عنوان دارو و کمک کننده قوی برای دعا مورد احترام قرار گرفت و مانند جوشانده های گیاهی دارویی جوشانده شد. هنوز هم می‌توانید سنت‌های جوشاندن قهوه را در اتیوپی، ترکیه و بسیاری از سایر مناطق مدیترانه بیابید، جایی که به قهوه اتیوپی، قهوه ترک، قهوه یونانی و سایر نام‌های مشابه معروف هستند.

بقیه تاریخ قهوه در اتیوپی کاملاً آشفته است. اتیوپی دستخوش تغییرات زیادی در دولت خود شده است. تنها در 40 سال گذشته، آنها سه شکل حکومت داشته اند، از ایدئولوژی مارکسیستی نظامی گرفته تا سیستم فدرال امروزی. هر یک از این سیستم ها با نارضایتی عمومی، شورش و تحولات سیاسی زیادی مواجه شده اند.

تاریخچه قهوه اتیوپی

امروزی. هر یک از این سیستم ها با نارضایتی عمومی، شورش و تحولات سیاسی زیادی مواجه شده اند.

از سال 1998 تا 2000 اتیوپی درگیر جنگ با اریتره بود. این درگیری با اریتره (و بسیاری از اختلافات دیگر) منجر به مرگ و میر و بدبختی بزرگ شده است. همچنین دسترسی به زمین را محدود کرد و رکود اقتصادی ایجاد کرد. هزینه جنگ میلیاردها دلار برآورد شد.

در میان اوضاع آشفته سیاسی و اقتصادی، کشاورزی قهوه در اتیوپی ضربه بزرگی خورد. در سال 2003، قیمت قهوه بیشتر از همیشه کاهش یافت. قیمت قهوه دیگر هزینه تولید را پوشش نمی داد و در نتیجه بسیاری از کشاورزان محصولات خود را رها کردند.

آنها ویران شده بودند و پول کافی برای تامین هزینه تعمیرات خانه های خود، خرید لباس، یا آموزش فرزندان خود را نداشتند. بسیاری از کشاورزان از مزارع خود به شهر مهاجرت کردند در حالی که برخی دیگر هنوز در مزارع قهوه خود باقی مانده بودند.

با وجود همه این سختی ها و چالش ها، قهوه همچنان بزرگترین صادرات اتیوپی است. در مواقعی، کشاورزان قهوه اتیوپی باید با شرکت‌های بزرگ‌تر با قدرت بیشتر که اغلب بیشتر سود را به دست می‌آورند، رقابت کنند و یا همکار شوند.

کشاورزان از این مشارکت‌ها درآمد بسیار کمی دارند و زنان در صنعت قهوه اتیوپی حتی کمتر، گاهی به 20 دلار در ماه می‌رسند. در سال 1957، هیئت ملی قهوه اتیوپی برای کمک به بهبود کیفیت قهوه اتیوپی و هماهنگی تولیدکنندگان، بازرگانان و صادرکنندگان تشکیل شد. اخیراً سازمان‌های تجارت منصفانه به تضمین هزینه عادلانه برای تولیدکنندگان قهوه کمک کرده‌اند.

یرگاچف

دره مه آلود اتیوپی - داستان پشت جام زرین قهوه چیست؟

منطقه یرگاچف (Yirgacheffe) در اتیوپی به خاطر قهوه های فرآوری شده مرطوب خود مشهور است. این قهوه ها با برداشتن میوه و شستن دانه ها قبل از خشک شدن پردازش می شوند. این قهوه ها طعم بسیار تمیز و پیچیده ای دارند و دارای اسیدی دلپذیر و نت های گلی هستند.

قهوه‌های فرآوری شده طبیعی در گذشته، شاید به دلیل روش‌های خام فرآوری، مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گرفتند. قهوه ها را در گذشته خشک می کردند و اجازه می دادند روی زمین و پشت بام تخمیر شوند و این اغلب منجر به پوسیدگی یا کپک زدن می شد.

منطقه Misty Valley به آرامی این ننگ منفی را بازتعریف می کند. با تحقیق در این منطقه و کشاورزان آن، به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. عبدالله باگرش صادرکننده قهوه در راس این حرکت قرار دارد. خانواده باگرش چندین نسل است که بیشتر در تجارت صادراتی با قهوه اتیوپی درگیر بوده است.

عبدالله خود صاحب تأسیسات فرآوری در ایدیدو، بلویا و میشیله است. در تلاش برای احیای هنر پردازش طبیعی، او آن را به کمال رساند و قهوه هایی تولید کرد که عاری از عیب و نقص هستند. معمولاً قهوه های فرآوری شده طبیعی دارای تخمیر بیش از حد و طعم ترشی زننده هستند.

دقت زیادی برای اطمینان از تمیزترین طعم ممکن در فنجان نشان داده شده است. وقتی به آسیاب (mill) آورده می‌شود، این قهوه‌ها روی تخت‌های مرتفع قرار می‌گیرند و به‌مدت 48 ساعت دائماً چرخانده می‌شوند تا از تبخیر یکنواخت اطمینان حاصل شود. این باعث تمیزی (Cleanliness) قابل توجهی در فنجان می شود.

دورنمای فرهنگ کشور اتیوپی

اتیوپی در شاخ آفریقا واقع شده است که با سودان، سودان جنوبی، کنیا، سومالی، اریتره و جیبوتی همسایه است. این کشور دارای دومین جمعیت بزرگ در آفریقا است و بیش از 50 درصد افراد زیر 25 سال سن دارند. بسیاری از شیوه های فرهنگی متمایزی وجود دارد که مختص منطقه، قومیت یا مذهب مردم است. با وجود این تنوع، مردم اتیوپی عموماً با میهن پرستی و غرورشان به هویت فرهنگی فراگیر کشور، متحد می شوند.

اتیوپی قدیمی ترین کشور مستقل آفریقا است که زمانی به عنوان یک سلسله توسط یک سری از پادشاهان اداره می شد. این کشور از اکثر کشورهای آفریقایی متمایز است زیرا یکی از تنها کشورهایی است که با موفقیت در برابر استعمار اروپا مقاومت کرد. همچنین پیوندی تاریخی با مسیحیت دارد، زیرا این منطقه قبل از اینکه بسیاری از کشورهای غربی در معرض آن قرار گیرند، این دین را پذیرفته است، (حق دارید این موضوع میتواند مو به بدن شما سیخ کند).

این میراث استقلال کشور و کلیسای ارتدوکس «Tewahedo» اتیوپی برای احساس غرور ملی اتیوپیایی ها بسیار مهم است. حس اخلاقی و پالایش فرهنگی آنها با قرن ها تمرین شکل گرفته است و همچنان اطلاع می دهند که آنها چگونه خود را در محیط معاصر می بینند. به طور کلی، اتیوپیایی‌ها به مردمی خوش‌آمدگو، با ملاحظه، همکار و غیر متخاصم معروف هستند.

فرهنگ اتیوپی مانند بسیاری از کشورها دارای عمق و پستی بلندی های بسیاری است که در اینجا بیشتر به ابعاد مرتبط با قهوه خواهیم پرداخت.

فرهنگ قهوه اتیوپی

فرهنگ قهوه در کشور اتیوپی

اتیوپی زادگاه گیاه قهوه و فرهنگ قهوه در نظر گرفته می شود. تصور می شود که قهوه در قرن نهم در اتیوپی کشف شده است. امروزه بیش از 12 میلیون نفر در اتیوپی به کشت و چیدن قهوه مشغول هستند و قهوه همچنان بخش مرکزی فرهنگ اتیوپی است.

اصطلاحات قهوه اتیوپی

شاید یکی از واضح ترین بازتاب های نقش قهوه در فرهنگ اتیوپی در زبان آن باشد. قهوه چنان نقش ریشه ای در فرهنگ اتیوپی ایفا می کند که در بسیاری از عبارات مربوط به زندگی، غذا و روابط بین فردی ظاهر می شود.

یکی از ضرب المثل های رایج قهوه اتیوپی “Buna dabo naw” است. این به معنای واقعی کلمه به “قهوه نان ماست” ترجمه می شود. این نشان می دهد که قهوه از نظر رژیم غذایی نقش اصلی را ایفا می کند و سطح اهمیتی که به آن به عنوان منبع تغذیه می شود را نشان می دهد.

ضرب المثل رایج دیگر «Buna Tetu» است. این یک عبارت آمهری (Amharic) است که در لغت به معنای “نوشیدن قهوه” می‌باشد. این نه تنها در مورد نوشیدن قهوه، بلکه برای معاشرت با دیگران نیز صدق می کند، دقیقاً مانند روشی که مردم از عبارت “ملاقات برای قهوه” (meet for coffee) در انگلیسی استفاده می کنند.

اگر کسی بگوید، “من کسی را ندارم که با او قهوه بخورم”، به معنای واقعی کلمه تلقی نمی شود، اما فرض بر این است که آن فرد دوستان خوبی ندارد که بتواند به آنها اعتماد کند. این ارتباط نزدیکی با نقش اجتماعی عظیمی است که مصرف قهوه در اتیوپی ایفا می کند و این واقعیت که مردم اغلب برای گفتگوهایی که زندگی روزمره، شایعات و مسائل عمیق تر را پوشش می دهد، روی قهوه جمع می شوند.

به همین ترتیب، اگر کسی می‌گوید: «نگذارید نامتان در زمان قهوه مورد توجه قرار گیرد»، به این معنی است که باید مراقب شهرت خود باشید و از تبدیل شدن به موضوع شایعات منفی اجتناب کنید (همون سر زبون ها افتادن خودمون 😊).

خرید قهوه اتیوپی

فرهنگ قهوه نوشی اتیوپی

آیا می دانستید که قهوه در اتیوپی فقط یک نوشیدنی ساده نیست؟ قهوه جزء ضروری فرهنگ و جامعه در کشور اتیوپی می‌باشد. این یک موضوع اجتماعی و شروع کننده بسیاری از مکالمات است. دعوت شدن به قهوه در فرهنگ اتیوپی نماد دوستی، احترام و مهمان نوازی عالی تلقی می شود. تهیه و نوشیدن آن، یک مراسم کامل است. امروز ما کمی بیشتر در مورد آیین نوشیدن قهوه در اتیوپی توضیح می دهیم. (اسپویل: شامل ذرت بو داده است! 😊)

خرید-قهوه-اتیوپی-3

چگونه برشته کاری (Roast) می شود:

مراسم قهوه اتیوپی با دانه‌های قهوه سبز (یا خام) شروع می‌شود که بصورت تازه روی یک آتش کوچک برشته یا رست می‌شوند. یک تابه دسته بلند کمک می کند تا دانه های قهوه را به آرامی تکان دهید تا نسوزند. آنها را بو می دهند تا زمانی که دانه های قهوه شروع به ترک خوردن و ترکیدن کنند. بعد از چند دقیقه، دانه ها شروع به تولید یک عطر آجیلی تازه می کنند. سپس مهماندار قهوه برشته شده را در اتاق می چرخاند تا بوی آن مورد توجه مهمانان قرار گیرد.

نحوه دم کردن:

زمانی که دانه به طور کامل برشته شد، به طور سنتی با استفاده از هاون و هونگ آسیاب می شد، اما امروزه در دنیای مدرن از نوع خاصی از هاون اتوماتیک استفاده می شود. سپس پودر قهوه را با آب به یک دیگ سفالی مخصوص اتیوپی به نام «جِبِنا» (با تلفظ Jabena) اضافه می‌کنند و روی آتش قرار می‌دهند. دم کردن قهوه اتیوپی به زمان نیاز دارد. ظرف قهوه چندین بار تا نقطه جوش گرم می شود. قبل از ریختن در فنجان ها، طعم آن توسط مهماندار بررسی می شود.

نحوه سرو کردن:

نحوه سرو قهوه اتیوپی بخش مهمی از مراسم است. پودر قهوه سه بار دم کرده و سرو می شود – هر وعده یک نام دارد. پس از آماده شدن قهوه، آن را در فنجان های کوچکی به نام «سینی» (تلفظ Cini) سرو می کنند که اولین وعده به نام «ابول» است. “جبنا” برای دومین وعده که “تونا” نام دارد، دوباره روی آتش برای دم می رود. وعده سوم “برکا” نام دارد و در این مرحله قهوه خیلی قوی نیست. قهوه بیشتر با پاپ کورن سرو می شود.

بسیاری از اتیوپیایی ها ترجیح می دهند قهوه سیاه خود را با یک قاشق کوچک شکر بنوشند. به اندازه کافی جالب است که می توان آن را با نمک، شیر یا کره نیز نوشید. جالب است بدانید! در اتیوپی نوشیدن قهوه در هر وعده مهم است. انکار قهوه در هر وعده غذایی بی ادبانه تلقی می شود.

جغرافیای طعمی قهوه در اتیوپی

اتیوپی دارای برخی از دانه‌های قهوه ممتاز تک منشأ (Single Origin) مشهور در جهان است. به طور کلی، قهوه‌های اتیوپی به دلیل پیچیدگی‌شان با کیفیت شرابی تند و خاصیت اسیدی متمایز شناخته می‌شوند.

واریته های رایج

عربیکا، واریته های بومی موروثی

میانگین اندازه مزرعه

به طور کلی، مزارع کوچک

رتبه در تولید قهوه

پنجمین تولید کننده بزرگ قهوه در جهان

محدوده ارتفاعی

1500 تا 2200 متر از سطح دریا

برداشت

نوامبر – فوریه

حدود تولید سالانه

7620 کیسه تولید قهوه در کیسه 60 کیلوگرمی

خرید قهوه اتیوپی

در جنوب کشور، قهوه اتیوپی سیدامو (یا سیداما) با بادی کامل (Full Body) و طعم و عطر پیچیده خود رشد می‌کنند. دانه‌های قهوه سبز سیدامو اغلب ارزان‌تر از همتایان یرگاچف خود هستند، اما از نظر قیمت به کیفیت ارزش بهتری را نشان می‌دهند.

منطقه شرقی اتیوپی که بیشتر به خاطر قهوه‌های خشک فرآوری‌شده (شسته نشده، طبیعی) شناخته شده است، دانه‌های هرار را با رنگ‌های میوه‌ای یا شرابی، نت‌های پیچیده زغال اخته، اسیدی روشن (گاهی درخشان) و با بادی متوسط ​​تا سنگین تولید می‌کند. قهوه های هرار یک گونه وحشی متمایز مخصوص منطقه هستند و توسط مردم محلی فرآوری می شوند.

منطقه غربی اتیوپی دانه‌های قهوه Ghimbi را تولید می‌کند که با اسیدیته غنی، تند و پیچیدگی طعم‌ها و عطرها متمایز است. یک طبقه بندی خاص تر، اتیوپی را به 9 منطقه رشد متمایز تقسیم می کند: یرگاچف، سیدامو، هرار، ببکا، تپی، لیمو، جیما، ایلوبابور، لکمپتی، ولگا و گیمبی.

سه منطقه تولید قهوه برتر در اتیوپی وجود دارد که هر منطقه قهوه‌کاری یک قهوه واقعاً متمایز تولید می‌کند یعنی:

  • هرار: دانه هایی زرد مایل به سبز

یکی از قدیمی ترین گونه هایی که هنوز تولید می شود

دانه موکا هرار یک کالای بسیار ارزشمند است

  • سیدامو: دانه های قهوه اتیوپی کوچک و مایل به خاکستری

طعم ادویه عمیق، شراب یا شکلات

رایحه گل با اسیدیته مرکبات

  • یرگاچف: دانه قهوه اتیوپی بسیار مورد تقاضا!

طعم میوه قرمز رسیده با کمی میوه خشک

شکلات خامه ای و لانگ (Long)

منطقه جنوبی Gedeo در اتیوپی که به خاطر قهوه های فرآوری شده مرطوب (شسته شده) معروف است، یرگاچف های تند و معطر را با بادی لطیف، طعم شیرین و عطر گلی شامل نت های درخشان مرکبات تولید می کند. این دانه‌های قهوه همواره از بالاترین رتبه‌بندی‌ها در جهان هستند، و در حالی که اغلب گران هستند، بسیار مقرون به صرفه‌تر از کوناها یا کوه آبی جامائیکا می‌باشند.

روش‌های رشد طبیعی (از جمله کنترل آفات) گواهی‌نامه ارگانیک را به آسانی برای کشاورزان به ارمغان آورد و قهوه‌های دارای گواهی تجارت منصفانه ارگانیک در این کشور فراوان هستند. در حالی که یرگاچف از نظر فنی بخشی از سیدامو است، کیفیت بالاتر و نامگذاری آنها باعث می شود که از هم جدا شوند.

یرگاچف شسته شده

قهوه یرگاچف شسته شده

قهوه های شسته شده یرگاچف مورد علاقه خریداران قهوه است. اگرچه پروفایل طعمی اغلب روشن، گلی و تمیز است، یرگاچف شسته شده نیز تنوع طعم و عمق را برای هر جرعه به ارمغان می آورد. پس از چشیدن و درک پروفایل های قهوه‌ های شسته شده یرگاچف، دنیای شما تغییر خواهد کرد.

طعم

وقتی صحبت از گروه های طعم به میان می آید، یرگاچف های شسته شده تنوع خاصی دارند. هر چقدر هم که متنوع به نظر برسند، جذابیت پروفایل های آنها از ساختاری نشأت می‌گیرد که تعداد انگشت شماری از نت های عمومی را به ترتیب خاصی به هم متصل می‌کند.

تمیزی فوق‌العاده فنجان، عمق، زمینه و شفافیت را همراه با طعم مرکبات، گل‌ها و گیاهان به فنجان می‌آورد تا جایی که ما اغلب نت‌ها و تداعی‌های خاص‌تری مانند هلو همراه با یاس، یاس همراه با ترنج را همیشه در جایی از هم تشخیص می‌دهیم همراه با پس زمینه نت هایی مانند پوست لیمو. این طعم ها در دسترس هستند و در عین حال بسیار پیچیده.

اسیدیته

ما کشف کردیم که دو نوع اصلی از یرگاچف شسته وجود دارد، یکی که با اسیدیته سیتریک بالا و در عین حال روشن و گاهی مالیک، که دارای طعمی زنده تر است. و یک نوع پروفایل ملایم‌تر، که از طریق نت‌های شکلاتی‌مانند در میان سیتریک‌های ظریف و گیاهان لطیف و معمولاً با کمی اسیدیته کمتر از همان جنس طبیعت آشکار می‌شود.

احساس دهان

حس دهان آنها بادی معمولی تا متوسط ​​را نشان می‌دهد که با لبه‌های صاف و بافت‌های متفاوت از ابریشم گرفته تا شبیه به چای مشخص می‌شود و هر زمان که وزن بیشتری روی زبان وجود داشته باشد کاملاً آبدار است. توجه داشته باشید که گاهی اوقات، احساس دهان ممکن است کمی خشک شود.

یرگاچف طبیعی

قهوه یرگاچف با فرآیند طبیعی

قهوه های طبیعی یرگاچف طعمی از تنوع را ارائه می دهند. طعم طبیعی به شکلات، مرکبات و توت متمایل است. اسیدیته آن بالا تا متوسط است و حس دهان ظریف و صاف است.

طعم

یرگاچف طبیعی، حتی در مقایسه با سایر مناطق اتیوپی، از نظر نت های اصلی و نت های خاص، تنوع قابل توجهی را نشان می دهد. ما اشاره کردیم که نت‌های اصلی حول شکلات، مرکبات و توت می‌چرخند. با این حال، آنها همچنین به سمت میوه روی نت های خاص تمایل دارند. از نظر آماری، آنچه برجسته است آن است که ما این قهوه ها را به عنوان “شراب” توصیف می کنیم.

اسیدیته

اسیدیته در اینجا کلیدی است و بالا تا متوسط ​​می‌باشد. به طور معمول، ما آن را «شیرین»، «سرزنده» یا «روشن» می‌یابیم که گاهی اوقات ترکیبی از چند مورد است. با این حال، ما دریافتیم که اسیدیته نزدیک به مرکبات غالب است. همچنین دریافتیم که 82 درصد از قهوه‌هایی که تست میکنیم حداقل یک توصیفگر مربوط به اسیدیته «سیتریک» را دارند. این باعث وضوع طعم بهتر در فنجان قهوه اتیوپی ما می شود.

احساس دهان

این تقریباً یک مورد 50/50 از احساس دهان معمولی تا متوسط ​​است. یرگاچف های طبیعی دارای حس زیبایی در دهان هستند، روی زبان ما آنها را “صاف” می یابیم. یعنی این قهوه ها خیلی رقیق نیستند. کام در مقایسه با دیگر طبیعی‌های منطقه تا حدودی گسسته است، با این حال توصیف‌کننده‌ ها نشان می‌دهند که ما آن را ظریف با استفاده از عباراتی مانند «ابریشمی» یا «آبدار» می‌یابیم.

سیدامو شسته شده

قهوه سیدامو شسته شده

هیچ چیز کلاسیک تر از یک سیدامو شسته شده نیست. در سراسر جهان، مردم اغلب طعم سیدامو را با طعم معمولی قهوه اتیوپی مرتبط می کنند. می‌توانید این شهرت را به این دلیل ببینید که ECX و خریداران بین‌المللی چندین منطقه منحصر به ‌فرد، مانند گوجی و حتی یرگاچف را با یک نام، یعنی سیدامو ترکیب کردند.

اما با پیشرفت قابلیت ردیابی، طعم های منطقه ای اتیوپی در طول زمان تعریف و شناسایی شد. پروژه پروفایل منطقه‌ای اجرا شد که تنوع قهوه‌های اتیوپی را برجسته می‌کند و در این مورد، پروفایل طعم سیدامو شسته شده را نشان می‌دهد. لطفاً آنچه را که تسترهای قهوه هنگام تشریح نمونه‌های بی‌شماری قهوه سیدامو یافتند را بخوانید.

طعم

سیداموهای شسته شده معمولاً گلی و پیچیده هستند. اگرچه به ندرت یکپارچه می‌شوند، اما هنوز هم یک تلنگر آشنا و در عین حال زیبا از مرکبات و یک شعله عمیق از میوه‌های سنگی (stonefruit) یا گیاهانی دارویی (rue-like herbals) را در فنجان شما می‌ریزند (برای درک این جمله شاید نیاز به خوانش چند باره خواهید داشت😊) گاهی اوقات هم هر دو. آنها تقریباً به طرز بازیگوشی مانند چای و تازه هستند.

وقتی میوه‌های سنگی را در فنجان می‌یابیم، معمولاً در اطراف آنها طعم‌های هلویی پیدا می‌شوند که به‌سرعت با طعم لیمو و لمون مخلوط می‌شوند، این طعم در دهان شما معلق می‌شود که می‌تواند انسان را یاد انواع خاصی از چای سرد بیاندازد. با طراوت و آشنا و البته شیرین. بعد از آن، نت های ترنج مانند و چای سیاه جلو می آیند، که ساختار قهوه را شکل می دهد.

اسیدیته

درخشندگی لیمویی ترش و شیرین که عمدتاً سیتریک و معمولاً واضح است، رک بودن را به فنجان شما می‌کشاند. گاهی اوقات با ترشی شیرین نزدیک به یک سیب آبدار در ذهن شما برجسته می شود. اسیدیته مالیک با فرو بردن سطح طعمی این نوع از قهوه اتیوپی به سمت شیرینی میوه ای، طعم خاصی را ایجاد میکند.

احساس دهان

احساس دهان بیشتر متوسط ​​به سمت معمولی است تا معمولی به سمت متوسط. ظریف و صاف است اما به روش های مختلف – گاهی اوقات به روشی آبدار که می تواند به معنای بافتی مانند آب میوه یا به نرمی مانند پالپ پرتقال خونی مورد علاقه شما باشد.

با این حال، از جنبه ای ما آنها را «چای مانند» یافتیم. چای می تواند ضعیف یا قوی باشد، اما با این تعریف، منظور ما ابریشمی، سبک بر روی زبان به شکل ملایم، با قدرت کافی برای انتقال ظرافت پروفایل طعمی است.

سیدامو طبیعی

قهوه سیدامو با فرآیند طبیعی

این نوع قهوه اتیوپی به شکل طبیعی، همان طعم کلاسیک و شناخته شده سیدامو را مانند همتای شسته شده خود به ارمغان می آورد. اما البته، تفاوت های پروفایل قابل توجهی وجود دارد. برای سیدامو شسته شده، طعم های سبک تر و میوه ای مانند هلو، لیمو و ترنج ظاهر می شود. اما اگر نت های خاص طبیعی را تجزیه و تحلیل کنید، با طعم شراب و گیلاس برخورد خواهید کرد.

طعم

سیدامو طبیعی همان پیچیدگی متعادل و نت های اصلی را به عنوان پروفایل شسته شده ارائه می دهد. از نظر سلیقه، به میوه های مرکبات، هسته دار و گل ها فکر کنید. با این حال، تفاوت در تخمیر، عمق و ساختار بیشتری را در نت های میوه ای نشان می دهد. طبیعی‌ها به طعم شراب تمایل دارند، که طیفی از ویژگی‌ها را نشان می‌دهد که اغلب با طعم‌ها و حس طعم از شراب به عنوان یک نوشیدنی عمومی مرتبط است. ما به جای طعم میوه های تخمیری، بافت و میوه های رسیده بیشتری را می بینیم: از سبک و پر جنب و جوش تا جرعه های پینو نوآر (برند نوشیدنی) با عمق بی پایان.

اسیدیته

اسیدیته بالا باقی می ماند، سیتریک به سیتریک مالیک با برجسته کردن ویژگی های کلیدی پروفایل، تطبیق پذیری را به فنجان اضافه می کند.

احساس دهان

حس دهان طبیعی متوسط تا معمولی است. شخصیت قهوه سیدامو حس دهان را به یک احساس شاداب و صاف هدایت می کند.

گوجی شسته شده

قهوه گوجی شسته شده

مشخصات طعم یک قهوه شسته شده گوجی چیست؟ مانند همتای طبیعی خود، به شدت با طعم مرکبات آغشته شده است. در توضیح طعم یک گوجی شسته شده، به شما می‌گوییم که چه چیزی را می‌توانید در فنجان انتظار داشته باشید: هم از نظر طعم، هم از نظر اسیدی و هم از نظر حس دهان.

طعم

مرکبات یک موضوع تکراری در پروفایل قهوه اتیوپی است. در گوجی شسته شده، ما اغلب این طعم‌ها را به یک شکل تشخیص می‌دهیم: از نت های مشخص میوه‌ای در افترتیست (طعمی که در دهان بعد از نوشیدن باقی می‌ماند) تا نت های متمرکز و تقریبا یکپارچه برگاموت خشک که در فنجان حضور دارند.

گوجی ها به دلیل تمیزی و درخشندگی نت هایشان متمایز هستند. همراه با آن، پروفایل عمومی، حالات گل را نشان می دهد، هم ساده و هم مبهم، اما گاهی اوقات به طور صریح شبیه یاسمن. این می تواند با شیرینی میوه هسته دار، که معمولاً به عنوان هلو شناخته می شود و گاهی اوقات با چای سیاه همراه است، جفت شود. این توضیح می‌دهد که چرا ما اغلب با این قهوه‌ها در بیرونی‌ترین حلقه چرخ طعم قرار می‌گیریم، زیرا احتمال تشخیص ویژگی‌های طعمی خاص وجود دارد. به نوبه خود، این به چشنده اجازه می دهد تا گروه های طعم را تجزیه کند، گیج شود و در نهایت به شاهکاری از ورقه کاپینگ ختم شود.

اسیدیته

اسیدیته در این نوع از قهوه اتیوپی بالا تا متوسط ​​است. معمولاً حداقل اسیدیته بیشتر از حد متوسط ​​است. روشن است، درست مانند پروفایل و تمایل به برجسته کردن نت های طعمی و همچنین پایین بردن طعم شیرین دارد.

حس دهان

احساس دهان معمولی تا متوسط. نسبتاً صاف و دلپذیر، گاهی ابریشمی، گاهی با بافت یا عمق بیشتر. یک توصیف عمومی چیزی را در امتداد طعم های چای مانند و گاهی آبدار ارائه می دهد. 10٪ از این نوع قهوه اتیوپی احساس خشک تری در دهان دارند که همراه با نت های طعمی نزدیک به گیاهان دارویی خواهند بود.

گوجی طبیعی

قهوه گوجی با فرآیند طبیعی

بنابراین طعم قهوه طبیعی گوجی چگونه است؟ این یک بمب طعم دهنده مرکبات با نت های قوی از لیمو، اسیدیته سیتریک روشن و بادی و حس خوب در دهان است. اما این فقط یک نکته است. پس از کاپینگ (تست کردن قهوه در فنجان) صدها گوجی، با استفاده از داده های سه فصل، پروفایل دقیقی از طبیعت گوجی را گردآوری کرده ایم.

طعم

بعد از سه فصل تست کردن و تجربه چه یافتیم؟ برای شروع، انبوهی از مرکبات. و به طور خاص، لیمو. هر دو طعم در هسته طبیعی گوجی قرار دارند. نت‌های اصلی با انواع توت‌ها یا میوه‌های هسته‌دار، و گاهی اوقات حتی نت هایی از شکلات ترکیب می‌شوند. نت های طبیعی پیچیده به شدت به طعم های هلو متمایل بودند. و در موارد نادر، ما حتی نت‌های گلی یا ویژگی‌های طعم شراب را مشاهده کردیم.

اسیدیته

اسیدیته معمولاً با شدت بالا و تمایل به گرد شدن روی زبان است. ساختار پیچیده اسیدهای مربوط به مرکبات و گاهی دروپ (آلو) و سیب را نشان می دهد. گاهی اوقات، اسیدیته می‌تواند فسفریک باشد، که به شما یک گزگز کولا و اسیدی مانند گازدار روی زبان می‌دهد. اسیدیته باعث درخشندگی فنجان و احساس طعم آبدار روی زبان می شود.

حس دهان

گوجی نچرال، بادی متوسط ​​دارد. اما این موضوع نادر نیست که یک گوجی طبیعی را با بادی های معمولی به جای طبیعی یا حتی با فول بادی تجربه کنید. در موارد نادر، ما تجربه کردیم که بادی کمی خشک است. اما به طور کلی، ما متوجه شدیم که احساس دهان به سمت صاف و آبدار است.

خرید قهوه اتیوپی

قهوه دجیما اتیوپی

قهوه DJIMMAH که در مناطق ایلوبابور و کافا در ارتفاعات 4400 تا 6000 فوتی از سطح دریا رشد می‌کند، یک قهوه اتیوپیایی عالی و کم اسید است که فرآیند مرطوب را طی میکند (شسته شده). زمانی که دجیما به صورت طبیعی خشک میشود (شسته نشده) به خاطر طعم دارویی نامطلوبی که ایجاد میکند محبوبیت ندارد.

قهوه لیمو اتیوپی

قهوه LIMU که در ارتفاعات 3600 تا 6200 فوتی در جنوب غربی اتیوپی کشت می‌شود، یک قهوه اتیوپیایی فرآوری شده (شسته شده) با کیفیت بالا است که اسیدیته نسبتاً پایینی از خود نشان می‌دهد اما تا حدودی تند است. لیمو و دجیما اغلب به دلیل اینکه از اتیوپی غربی هستند متمایز می شوند، لیمو به صورت مرطوب و دجیما به شکل فرآوری شده خشک است. قهوه های لیمو و سیدامو به دلیل طعم مشابه اغلب قابل تعویض هستند.

فنجان دم کرده قهوه لیمو با بادی متعادل (حس دهان مناسب) و طعم مشروب و تند قابل توجه آن، دارای شیرینی مطلوب و پر جنب و جوش است و از سایرین متمایز می شود.

قهوه گیمبی اتیوپی

قهوه‌های GHIMBI اتیوپی نوعی قهوه‌ی فرآوری شده مرطوب (شسته شده) هستند که در بخش غربی اتیوپی رشد می‌کنند. قهوه گیمبی به داشتن بادی سنگین‌تر از قهوه‌های هرار اتیوپیایی معروف است و همچنین دارای بادی با ماندگاری بیشتر است. گیمبی به خاطر طعم پیچیده و اسیدیته غنی و تندش شناخته شده است.

قهوه لکمپتی اتیوپی

قهوه Lekempti که در مناطق گیمبی و ولگا اتیوپی در ارتفاعات بین 4900 فوت تا 5900 فوت بالاتر از سطح دریا رشد می کند، به خاطر اسیدیته دلپذیر و فول بادی که یادآور قهوه اتیوپی هرار لانگ بری است، شناخته شده است. قهوه لکمپتی اتیوپی نیز طعم میوه ای خفیف و در عین حال متمایز را نشان می دهد.

سایر مناطق

کل منطقه اطراف اتیوپی قهوه تولید می کند، از جمله کشورهای همسایه کنیا، اوگاندا، رواندا، تانزانیا، زیمبابوه، بوروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو و درست در آن سوی دریای سرخ – یمن. هر منطقه دارای مشخصات طعم مشخص و روش های پردازش سنتی است که قدمت آن به صدها سال قبل می رسد.

دانه سبز اتیوپی

بازار قهوه سبز

بورس قهوه اتیوپی (ECX) در سال 2008 راه اندازی شد تا قیمت گذاری را هموار کند و از کشاورزان در برابر نوسانات در بازار محافظت کند که می تواند بر معیشت آنها تأثیر بگذارد.

تولید قهوه را به کالایی با ثبات‌تر تبدیل می‌کند، انبارداری، تجارت، صادرات و پرداخت را برای سازگاری بیشتر فراهم می‌کند، اما به عنوان یک نقطه ضعف، حق بیمه را برای محصولات بهتر اجازه نمی‌دهد (همه محصولات با هم برای ثبات به طور متوسط ​​محاسبه می‌شوند).

کشاورزان گیلاس های خود را به یک آسیاب مرطوب محلی تحویل می دهند. آسیاب های مرطوب قهوه سبز بو داده نشده (قهوه پوستی) را به انبارها تحویل می دهند و بر اساس منطقه به علاوه کیفیت فیزیکی (عیوب، اندازه) و کیفیت فنجان درجه بندی می شوند.

انبارها قهوه را به صادرکنندگان و دلالان در اتیوپی می فروشند و تحویل می دهند که تحویل به عمده فروشان در کشورهای دیگر را ترتیب می دهند. واردکنندگان قهوه سبز با توزیع کنندگان و تعاونی ها در اتیوپی برای واردات قهوه به ایالات متحده و کانادا همکاری می کنند. از آنجا به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شود و به مقدار عمده به رستری هایی که به مردم و خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی می‌فروشند، فروخته می‌شود.

ارتفاع بالای اتیوپی (1500+ متر) همه قهوه های سبز اتیوپی را به عنوان Strictly High Grown (SHG) / Strictly Hard Bean (SHB) واجد شرایط می کند. قهوه‌هایی که SHG دارند به دلیل ارتفاع، کندتر رشد می‌کنند و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به دانه‌های قهوه می‌رسند و آن‌ها را متراکم‌تر و طعم‌دارتر می‌کنند.

اقتصاد، درآمد و ارتباط آن با قهوه اتیوپی

بازار قهوه اتیوپی بر اساس نوع محصول (دانه کامل، قهوه آسیاب شده و قهوه فوری) و کانال توزیع (داخل تجارت و خارج از تجارت) تقسیم بندی می شود. این بخش، اندازه بازار و پیش‌بینی‌هایی را برای بازار قهوه به ارزش (میلیون دلار) برای تمام بخش‌های فوق ارائه می‌کند.

خرید قهوه اتیوپی

بررسی اجمالی بازار

پیش بینی می شود که بازار قهوه اتیوپی در دوره پیش بینی (2022-2027) رشد سالانه  5.67٪را ثبت کند. در نتیجه همه‌گیری کووید-۱۹، دولت اتیوپی قرنطینه‌های شدیدی را اعمال کرد و از هنجارهای فاصله‌گذاری اجتماعی پیروی کرد. این امر منجر به تعطیلی رستوران‌ ها، کافه ‌ها، رستری ها و فروشگاه‌ های بسیاری از مناطق شد.

به دلیل این عامل، تقاضا برای محصولات قهوه مانند قهوه فوری و قهوه آسیاب شده به سمت خارج از تجارت رفت که منجر به افزایش فروش قهوه در بخش خرده فروشی شد. این بیماری همه گیر منجر به اختلال در فعالیت های واردات و صادرات در اتیوپی شد. به عنوان مثال، طبق گزارش اتیوپی مانیتور، در آوریل 2020، تجارت قهوه در بورس قهوه اتیوپی (ECX) نسبت به سال قبل 30 درصد کاهش یافت.

منشا قهوه عربیکا اتیوپی است. اتیوپی بزرگترین تولید کننده قهوه در آفریقا و پنجمین تولیدکننده بزرگ در جهان است. اتیوپیایی ها یکی از بزرگترین مصرف کنندگان قهوه در آفریقا هستند و روند مصرف قهوه در اتیوپی با سرعت ثابتی در حال رشد است. تقریبا 50 درصد از تولید قهوه کشور در داخل کشور مصرف می شود.

بازار قهوه اتیوپی بر اساس نوع محصول و کانال توزیع تقسیم شده است. بر اساس نوع محصول، بازار به قهوه کامل، قهوه آسیاب شده و قهوه فوری تقسیم می شود. بر اساس کانال توزیع، بازار به دو دسته داخل و خارج از تجارت تقسیم می شود. خارج از تجارت بیشتر به سوپر مارکت ها / هایپر مارکت ها، فروشگاه های سندیکا و سایر کانال های خارج از تجارت طبقه بندی می شود.

روندهای کلیدی بازار

در اتیوپی، قهوه عربیکا بیشتر در مناطق جنگلی ارتفاعات جنوب غربی ناحیه کافا و بونو کشت می شود. در اتیوپی، قهوه در حدود 400.000 هکتار کشت می شود. این کشور سالانه تقریبا 200.000 تن قهوه تولید می کند. 95 درصد قهوه در منطقه جنگلی تولید می شود و ادعا می شود که ارگانیک است. بخش عمده ای از قهوه اتیوپی به صورت دانه های قهوه سبز به سایر نقاط جهان صادر می شود. این عامل یک مزیت کلیدی به قهوه اتیوپی در بازار بین المللی می دهد. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، تولید قهوه از 7055 هزار کیسه 60 کیلوگرمی در سال 2017 به 7620 هزار کیسه 60 کیلوگرمی در سال 2021 افزایش یافته است.

بازار قهوه، سهم بازار (%)، با نوع قهوه، اتیوپی، 2021

افزایش تقاضا برای قهوه فوری

بخش قهوه فوری به دلیل راحتی که دارد به آسانی در مقایسه با قهوه تازه قرار می گیرد، سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد و در نتیجه بازار قهوه را هدایت می کند. سبک زندگی عجولانه مصرف کنندگان به بازار غذای راحت کمک می کند. توزیع محصول توسط اکثر کانال های خرده فروشی تسهیل شده است. بازار قهوه فوری به دلیل حضور بازیگران جهانی بسیار پراکنده است.

شرکت ها برای ماندن در بازار از طریق سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و عرضه محصول با سایر شرکت ها رقابت می کنند. به عنوان مثال، کیسه های نسکافه گلد در ژوئن 2019 معرفی شدند. مارک های معروف قهوه فوری در منطقه عبارتند از نسکافه، لاوازا، موکونا و رابرت تیمز. خرده فروشی آنلاین در چند سال گذشته یک کانال توزیع جزئی برای قهوه اتیوپی به شکل فوری باقی مانده است. با این حال، به دلیل راحتی آن برای مصرف کنندگان، احتمالاً در دوره پیش بینی در بازار محبوبیت پیدا می کند.

چشم انداز رقابتی

بازار قهوه اتیوپی با حضور بازیگران محلی و جهانی که در سرتاسر کشور فعال هستند، پراکنده و بسیار رقابتی است. بنابراین، به منظور حفظ موقعیت خود در بازار، بازیگران فعال نوآوری‌هایی را در بسته‌بندی و عرضه محصولات به ارمغان می‌آورند.

افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای قهوه برخی از بازیگران کلیدی در بازار قهوه اتیوپی عبارتند از Cooper’s Cask Coffee Company، Starbucks Corporation، Nestle SA، Klatch Coffee و Kalbe International. بازیکنان کلیدی اکنون روی پلتفرم های رسانه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین و برندسازی محصولات خود برای جذب مشتریان بیشتر تمرکز کرده اند. همچنین، بازیگران اصلی مانند استارباکس عمدتاً بر مشارکت و همکاری با دیگر بازیگران نوظهور و عرضه محصولات جدید تمرکز کرده‌اند.

بازار قهوه: حجم تولید قهوه، در میلیون کیلوگرم، اتیوپی، 2017-2021

پیشرفت های اخیر

در مارس 2022، شرکت Death Wish Water یک ترکیبِ نسخه محدود جدید به نام «Run the day» را راه‌اندازی کرد که دانه‌های قهوه یرگاچف اتیوپیایی را با روبوستای هندی ترکیب می‌کند تا اولین قهوه‌ی پررنگ، پیچیده و برشته‌شده در نوع خود را ایجاد کند که بنیاد Girls Gotta Run از آن پشتیبانی می‌کند (یک سازمان غیرانتفاعی که دختران اتیوپیایی را از طریق ورزش دویدن توانمند می کند).

در ژانویه 2022، اتیوپی بیش از 11.200 کیسه قهوه را به صورت آنلاین در طول راه اندازی برندهای قهوه اتیوپی در بزرگترین پلت فرم تجارت الکترونیک چین، علی بابا (Tmall Global) به عنوان بخشی از تلاش مشترک با کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (ECA) فروخت.

در ژوئن 2021، اتیوپی یک مرکز آموزش قهوه پیشرفته را راه اندازی کرد تا آموزش های مدولار و مبتنی بر تمرین را ارائه دهد که هدف آن تقویت پایداری و زنجیره ارزش در بخش قهوه این کشور واقع در محل اداره قهوه و چای اتیوپی است. (ECTA) در آدیس آبابا. این مرکز برنامه های آموزشی در زمینه اصول پردازش قهوه، خشک کردن و ذخیره سازی، تجارت و نگهداری تجهیزات ارائه می دهد.

رست کردن قهوه اتیوپی

زنجیره ارزش: از محصول تا فنجان

زنجیره ارزش مجموعه ای از فعالیت هایی است که یک صنعت خاص به منظور ارائه یک محصول یا خدمات برای بازار انجام می دهد که در هر مرحله ارزش مختص به خود آن مرحله ایجاد می شود. بخش‌های کشاورزی زنجیره ارزش قهوه به تنهایی بسیار پر کار هستند، به ویژه در جایی که قهوه با دست چیده و دسته‌بندی می‌شود که برای اکثر تولیدکنندگان عادی است.

بیشتر قهوه جهان توسط کشاورزان خرده‌مالک کشت می‌شود که اغلب هر کدام کمتر از یک هکتار زمین دارند، به همین دلیل است که تخمین زده می‌شود 25 میلیون خانواده قهوه‌کار برای تولید قهوه جهان نیاز است. به نظر می‌رسد که تعداد زیادی باشد، اما جهان قهوه زیادی مصرف می‌کند: حدود 90 میلیون کیسه در سال، با وزن هر کیسه حدود 60 کیلوگرم.

از نظر ارزش پولی، قهوه مهمترین کالای کشاورزی جهان است و پس از نفت به عنوان پرمعامله ترین کالای جهان در رتبه دوم قرار دارد. پس از صادرات به کشورهای مصرف کننده، ارزش بیشتری از طریق آن بخش از زنجیره ارزش که محصول را از دانه سبز به فنجان می برد، به کالا اضافه می شود.

آنها شامل برشته‌کنندگان، تولیدکنندگان، کافی‌شاپ‌ها و سوپرمارکت‌ها یا درآمدهای حاصل از کشاورزی در خود کشورهای تولیدکننده قهوه هستند. به عنوان مثال، تخمین زده می‌شود که اتیوپی، بزرگترین تولیدکننده قهوه آفریقا، 50 درصد از قهوه‌ای را که تولید می‌کند مصرف می‌کند.

چالش ها و مسائل

تولید قهوه کالایی را برای کشورهای تولید کننده و کشورهای واردکننده فراهم می کند که از معیشت و تجارت حمایت می کند. بله … اما مشکلات وجود دارد. اینها شامل نوسانات بازار، آفات و بیماری ها، رویدادهای نامطلوب آب و هوایی و افزایش هزینه های تولید می شود که منجر به شکست محصولات و درآمد کم برای کشاورز و مسائل پایداری برای ارائه دهندگان قهوه به طور کلی می شود.

عوامل متعددی در پشت مشکلات فوق وجود دارد، اما تغییرات آب و هوایی شایع ترین و نگران کننده ترین آنهاست. در واقع، استدلال شده است که آب و هوای بسیار مرطوب سال‌های اخیر در آمریکای مرکزی منجر به قسمت شدید بیماری‌زای قارچی بسیار مضر زنگ برگ قهوه (CLR) و دو خشکسالی اخیر در برزیل شده است.

این رویدادها منجر به ضررهای عظیم و چند میلیونی در درآمد شده است. شواهد علمی قانع کننده نشان می دهد که افزایش میانگین دما در دراز مدت باعث مهاجرت آفات قهوه به مناطق جدید شده و شدت آلودگی افزایش یافته است.

تغییر آب و هوا اتیوپی

تغییرات آب و هوا و تولید قهوه در اتیوپی

دلیل خوبی برای تمرکز بر اتیوپی وجود دارد، زیرا اتیوپی سومین تولیدکننده/صادرکننده بزرگ قهوه عربیکا در جهان است. حداقل 95 درصد از منابع ژنتیکی این گونه را در خود جای داده است. تنوع ژنتیکی قهوه عربیکا در خارج از اتیوپی، در مزارع سرتاسر جهان، به طرز غم انگیزی ناکافی است.

قهوه ستون فقرات اقتصاد اتیوپی است و بیش از 30 درصد از درآمد صادراتی این کشور را تأمین می کند که در مجموع حدود 350 میلیون دلار است. تخمین زده می شود که 25 درصد از جمعیت، یعنی حدود 20 میلیون نفر، برای امرار معاش به طور مستقیم یا غیرمستقیم به قهوه وابسته هستند. در جنوب غربی اتیوپی قهوه تامین کننده اصلی درآمد خانوار است.

آمار نشان می‌دهد که افزایش بهره‌وری قهوه، در عین حفظ تنوع زیستی و منابع ژنتیکی، نقش مهمی در رسیدن اتیوپی به اولین هدف توسعه هزاره (ریشه‌کن کردن فقر شدید و حفاظت از تنوع زیستی و منابع ژنتیکی) خواهد داشت. با این حال، تولید قهوه در اتیوپی با چالش های متعددی در آینده نامشخص آب و هوایی مواجه است.

در سال 2012، مطالعه تأثیر تغییر آب و هوا بر قهوه بومی عربیکا (Coffea arabica): پیش‌بینی روندهای آینده و شناسایی اولویت‌ها منتشر شد که تأثیر بالقوه تغییرات آب و هوایی بر قهوه عربیکا وحشی در اتیوپی و سودان جنوبی را بررسی کرد. شامل مواردی از این گونه که به طور طبیعی رشد می کند.

مطالعه مدل‌سازی کامپیوتری با پیش‌بینی 65 تا 100 درصد برای از دست دادن مکان‌های مناسب برای بقای گونه‌ها، تأثیر منفی شدیدی بر جنگل‌های قهوه وحشی نشان داد. از آنجایی که رشد این جنگل ها در همان مناطق زیست اقلیمی مانند اکثر قهوه های تولید شده در اتیوپی رخ می دهند، فرض منطقی این بود که تولید قهوه اتیوپی نیز به شدت تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت.

دم آوری قهوه اتیوپی

نحوه دم آوری قهوه اتیوپی

چکه اتوماتیک (Automatic Drip)

از آنجایی که این یک قهوه آفریقایی است، قهوه اتیوپی از نظر بادی سبک و از نظر اسیدی روشن تر است، برای استفاده به عنوان قهوه فیلتر بهترین عملکرد را دارد. استفاده از اتوماتیک دریپ یک فنجان قهوه عالی تولید می کند، تا زمانی که قهوه بو داده و تازه آسیاب استفاده شود. فیلتر کاغذی شفافیت زیادی به طعم قهوه می دهد و اسیدیته و بادی کافی به آن می بخشد.

پر اور (Pour Over)

با این حال، برای بهترین نتیجه، باید سعی کنید آن را به صورت پر اور دم کنید. این امکان کنترل بیشتر در فرآیند دم کردن را فراهم می کند و سرعت دم کردن را به اندازه کافی کاهش می دهد تا بهترین طعم های قهوه را خارج کند.

آیا قهوه اتیوپی شسته شده را ترجیح می دهید؟ من ممکن است یک کمکس (Chemex) را توصیه کنم زیرا فیلترهای کاغذی ضخیم آنها یک فنجان قهوه با بادی مانند چای و طعم های تمیز و روشن را تولید می کند. طبیعی چطور؟ یک V60 را با فیلتر کاغذی نازک‌تر امتحان کنید تا بادی شربتی و نت‌های میوه‌ای درخشان و اسیدی را به نمایش بگذارد. هاریو، هنگامی که با آسیاب درشت متوسط ​​استفاده می شود، بر اسیدیته میوه ای و روشن تمرکز می کند و از استخراج بیش از حد عناصر تلخ جلوگیری می کند.

کلدبرو (Cold Brew)

دانه‌های قهوه اتیوپی به دلیل نت‌های میوه‌ای و گلی‌شان، یک دم‌نوش سرد یا قهوه سرد فوق‌العاده و با طراوت را ایجاد می‌کنند. با نت های زغال اخته یا هلو؟ بله لطفا. حتماً برای دم کردن سرد آن را درشت آسیاب کنید تا اسیدیته قهوه بیش از حد استخراج نشود.

اگر دوست دارید قهوه سرد خود را با کمی زرق و برق بیشتر داشته باشید، می‌توانید اتیوپی را با یخ عصاره گیری کنید. از آنجایی که قهوه را روی یخ دم می کنید، اسیدیته آن بیشتر حفظ می شود.

رست کرده قهوه اتیوپی

نحوه رست کردن دانه های قهوه اتیوپی

رست ایده آل برای دانه قهوه اتیوپی یک رست مدیوم یا کلاسیک متوسط است. این بهترین تعادل را بین اسیدیته روشن، طعم های شیرین و بادی متوسط ایجاد می کند. اگر رنگ‌های تیره‌تری را برای رست انتخاب کنید، بسیاری از طعم‌هایی که قهوه اتیوپی را عالی می‌کنند، خواهید پوشاند. امروزه بسیاری از رسترها ترجیح می‌دهند که دانه اتیوپی خود را خیلی کم برشته کنند. هدف آنها داشتن وضوح و قابلیت تفکیک نت ها در طعم است. با این کار بادی شبیه چای ایجاد می شود و طعم های پیچیده آن را به خوبی به نمایش می گذارد.

قهوه اتیوپی به تنهایی بهترین است. شما نمی خواهید آن را با قهوه های دیگر ترکیب کنید زیرا این دانه ها به تنهایی چیزهای زیادی برای ارائه دارند.

وقتی بلک (Black) مصرف شود بهتر است. با اسیدیته بالاتر و بادی سبک تر، در برابر شیر یا شیرین کننده به خوبی مقاومت نمی کند. اما با طعم طبیعی و شیرینی کافی در فنجان، از نوشیدن این قهوه بدتان نمی آید.

Ethiopia

کلام آخر

کاملاً واضح است که چرا قهوه اتیوپی به قلب عاشقان قهوه نزدیک است: چون خیلی خوبه لعنتی! 😊 اتیوپی منطقه ای از جفرافیای جهان است که برخی از منحصر به فرد ترین قهوه های کائنات را تولید می کند، درست همان جایی که قهوه متولد شد.

اکنون در مورد تاریخچه قهوه و صنعت قهوه اتیوپی و آنچه این دانه ها را منحصر به فرد می کند می دانید. وقت آن است که تمام این دانش را به کار ببندید و قهوه خوب دم کنید! آیا قهوه مورد علاقه ای از اتیوپی دارید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید که چه چیزی را امتحان کرده اید و چه چیزی را هنوز باید امتحان کنید.

منابع: Perfectdailygrind, Cultureatlas, Coffeegeography, Kew.org, Trabocca

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *