شاید شما هم زمان خرید قهوه نظرتان به اطلاعات روی پاکت قهوه جلب شده باشد، اما ممکن است به صورت گذرا از کنار آنها عبور کرده باشید. شاید بهتر است بدانید که این موارد بسیار مهم بوده و داشتن اطلاعات کافی درباره آنها میتواند به شما در خرید یک قهوه نزدیک به دائقهتان بسیار کمک کننده باشد.
خریدن قهوه میتواند بسیار مشکل باشد، به خصوص زمانیکه دانه ها را از شخصی خریداری کنید، که ممکن است اطلاعات دقیقی درباره قهوه و مشخصات آن نداشته باشد. روی هر پاکت قهوه، اطلاعات زیادی نوشته شده و تشخیص اینکه درنهایت چه چیزی در فنجان به شما تحویل میدهد مستلزم دانستن مطالبی است. در این مطلب تعدادی از رایجترین عبارات و نمادهای روی پاکت قهوه را توضیح داده ایم.
اطلاعات روی پاکت قهوه شامل چه مواردی میشوند؟
نام قهوه
از مهمترین اطلاعات روی بسته بندی قهوه، نام خود قهوه میباشد، که بهترین نشانگر دانه های داخل بسته است. برای مثال برند قهوه Ethiopia Koke Honey (Organic) را در نظر بگیرید، این نام اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار میدهد، از جمله نام تولید کننده (Koke) روش پروسس یا فرآوری (Honey) و گواهینامه آن (ارگانیک).
موقعیت جغرافیایی
همانطور که احتمالا میدانید، قهوه در یک نوار استوایی به نام ” کمربند قهوه” رشد میکند. اگر ذائقه شما بیشترطعم میوه و گل را ترجیح میدهد، قهوه ی کنیا یا کلمبیا را خریداری کنید. اگر بیشتر گیاهان دارویی را میپسندید، به دنبال قهوه از سوماترا باشید. به همین دلیل موقعیت جغرافیایی نیز از اطلاعات روی پاکت قهوه بوده و دارای اهمیت است.
اگر میخواهید انواع قهوه درجه یک را از نقاط مختلف جهان تجربه کنید، میتوانید محصولات زیر را در نظر داشته باشید. انواع قهوه پرمیوم به صورت تازه برشت توسط کافی استور برای شما بستهبندی و ارسال میشود.
نام مزرعه و تولید کننده جزء اطلاعات روی پاکت قهوه است
تولیدکنندگان قهوه در مزرعه و هم چنین افرادی که دانه ها را رست (Roast) میکنند، به طرز خستگیناپذیری کار میکنند تا بهترین فنجان قهوه را برای مصرف کنندگان آماده کنند. به همین دلیل پروفایل رست قهوه از جمله اطلاعات روی پاکت قهوه است که قهوه خورهای حرفهای نسبت به آن حساسند.
دانستن اینکه کدام قهوه از کجا آمده و چه کسی آن را تولید کرده، تصویر روشنی از فرآیند تولید قهوه را به مصرف کنندگان نشان میدهد و باعث میشود که آنها آگاهی بیشتری از روند تولید آن داشته باشند.
ارتفاعی که قهوه در آن رشد میکند
ارتفاع زمین تاثیر مستقیمیبر اندازه، شکل، چگالی و طعم دانه های قهوه دارد. بعضی ازدانه ها در ارتفاعات بالاتر رشد میکنند. دانه هایی که در ارتفاعات بالا، یعنی بیش از ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد کردهاند، اسیدیته و طعم میوه ای بیشتری به خود میگیرند، در حالی که قهوه هایی که در ارتفاعات پایین تر رشد میکنند بیشتر طعم ملایم و خاکی (Earthy Flavor) دارند. توجه به طعمی که در اطلاعات روی پاکت قهوه ذکر شده است میتواند به انتخاب بهتر شما بسیار کمک کند.
چرا قهوه ای که در ارتفاع بالاتر رشد میکند خوش طعم تر است؟ هر چه ارتفاع بیشتر باشد، میوه های قهوه دیرتر میرسند و این تاخیر در رسیدن، به میوه ها اجازه میدهد تا قند بیشتری تولید کنند. بنابراین طعم بهتر و اسیدیته بیشتری دارند. درعوض میوه هایی که در ارتفاعات بسیار پایین و در معرض شرایط رشد سخت تر (بارش کمتر، دمای بالاتر، نور خورشید کمتر) رشد میکنند، تمایل کمتری به تولید اسیدیته دارند.
تنوع قهوه ها
قهوه میوهای است که در طیف گستردهای از انواع مختلف وجود دارد: از Caturra تا Bourbon تا Geisha و Catuai دهها نوع قهوه وجود دارد که هرکدام طعمهای مختلف و منحصر به فرد خود را دارند. با این حال، قهوه بوربون از ال سالوادور با قهوه خانواده بوربون از گواتمالا بسیار متفاوت است، زیرا موقعیت و شرایطی که در آن قهوه رشد میکند، در هرجا ویژگیهای متنوعی دارد.
نوع قهوه بسیار مهم است و طبیعتا از اطلاعات روی بسته بندی قهوه میباشد که دقت به آن به نوعی ضروری است.
ذکر فرآیند تولید قهوه در اطلاعات روی پاکت قهوه
عبارت دیگری که ممکن است روی پاکت قهوه بیابید ” فرآیند” است. این عبارت به این معنی است که قهوه برداشت شده کاملا سالم است. فرآیند های تولید قهوه انواع گوناگونی دارند، اما همه آنها به دو دسته کلی مرطوب و خشک تبدیل میشوند.
برای درک اینکه چگونه قهوه فرآوری میشود، مهم است که ابتدا آناتومیمیوه و چگونگی فرایند تبدیل دانه قهوه به قهوه رست شده ای که در فنجان میل میکنید را بدانید. روش مرطوب معمولا با نام “شسته شده” روی پاکت قهوه شناخته میشود. این فرآیند مرطوب سازی بسیاری از ناخالصیها را از بین میبرد، اما میتواند طعم طبیعی قهوه را هم تا حدودی از بین ببرد.
در روش خشک، از طرف دیگر، دانه های قهوه روی زمین پخش میشوند و یا بر روی تختهای بلند قرار میگیرند تا در آفتاب خشک شوند. آنها به طور دورهای جمع میشوند و شبها برای جلوگیری از خرابشدن روی آن ها را میپوشانند. این گامها معمولاً به عنوان فرآیند “طبیعی” شناخته میشوند.
قهوه هایی که به طور طبیعی فرآوری میشوند بسیار خوش طعم هستند. این فرآیند زمانبر است و زحمت بسیار بیشتری برای تولید کنندگان دارد. به همین دلیل میتوانید با توجه به این نکته که در اطلاعات روی پاکت قهوه موجود است، انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.
مجوز های قهوه
قهوه ها، تولید کنندگان آنها، و خریداران آنها میتوانند گواهی نامه های مختلفی به دست آورند، اما مهمترین گواهینامههای جهانی شامل مجوز اورگانیک بودن، Fair Trade، Rainforest Alliance، Smithsonian Bird و Utz هستند.
میتوان یک مقاله کامل درباره این گواهیها نوشت و آنچه را که لازم است برای هر یک از آنها بدست آورد، اما به طور خلاصه، این شاخصها نشانگر برتری محیطی و یا اقتصادی هستند. این گواهیها، باعث میشوند تا مشتری ها از سازمانهایی حمایت کنند که تاثیر مثبت اجتماعی و محیطی را ایجاد میکنند. این گواهی ها و مجوزها از اطلاعات روی پاکت قهوه هستند اما بر روی تمامی بسته بندی ها دیده نمیشوند.
اگر طرفدار انواع قهوه دمی هستید و میخواهید یک فنجان از دنیای عطر و طعم را تجربه کنید، محصولات قهوه دمی زیر مناسب شما هستند. از چشیدن آنها لذت ببرید و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.
طعم قهوه
شاید مهمترین چیزی که باید به دنبال آن بگردید، نکات مربوط به (طعم) قهوه است – اما بسیار مهم است که توجه داشته باشید که طعم اصلی قهوه را، لزوماً با تجربه چشیدن آن در فنجان به دست خواهید آورد. هربسته قهوه منحصر به فرد است، و بسته های مختلف برای ذائقه های مختلف تهیه شده. طعمهای نوشته شده روی پاکت قهوه، منحصر به فرد هستند.
ممکن است فردی مزه ” کارامل و گلابی” را دوست داشته باشد، و فرد دیگری طعم ” عسل و گلابی ” را ترجیح دهد. به عبارت دیگر، طعمهای نوشته شده روی پاکت قهوه اکثر سلیقه ها را در بر میگیرند. آنها یک راهنمای مفید برای مصرفکننده هستند تا به راحتی بین طعم های شیرین، تلخ، میوهای و یا خاکی را انتخاب کنند. همچنین، میتوانید درباره چرخه های طعمی قهوه بیشتر بخوانید.
لوگو های روی پاکت قهوه
اغلب پاکت های قهوه اطلاعات مشابهی دارند: نام، میزان رست شدن، مبدا، تنوع، و روش پروسس. اما گاهی شما به دنبال یک لوگوی رسمی و یا تاییدیه هستید تا از خرید خود مطمئن شوید. در این مطلب با تعدادی از این نمادهای روی پاکت قهوه آشنا خواهید شد:
لوگوی Fair trade (تجارت منصفانه)
اگر لیبل fair trade را در بخش اطلاعات روی پاکت قهوه میبینید، به این معنی است که قهوه توسط شرکت تجاری در آمریکا تایید شدهاست. Fair trade به این معنی است که کمپانی تولید آن قهوه، حسابرسی شده است و استانداردهای لازم در زمینههایی مانند حقوق و پایداری کارگران را حفظ میکند.
قهوه ای که با این نام تجاری به فروش میرسد، همچنین قیمت قهوه را تضمین میکند، چرا که قهوه را به عنوان یک کالا محسوب میکند – اگر شما قهوه هایی با این نام تجاری را خرید کنید، مقداری از هزینه آن به تولیدکننگان محلی تعلق میگیرد.
لوگوی Direct trade (تجارت مستقیم)
بر خلاف تجارت منصفانه، Direct trade یک گواهینامه مخصوص نیست، بلکه مفهومیاست که برای نحوه خرید قهوه در نظر گرفته میشود. تجارت مستقیم نشان میدهد که یک رست کننده، قهوه را مستقیماً از تولید کننده خریداری کردهاست. چرا که با خریدن آن از یک میانجی مانند وارد کننده، مخالف است.
تجارت مستقیم بهترین نوع مبادله قهوه است چراکه بر اساس احترام به منافع دو طرف بناشده است. این مورد از جمله لوگو ها و اطلاعات روی پاکت قهوه است که برای بسیاری این روزها دارای اهمیت بوده و به آن در هنگام خرید محصولات دقت میکنند.
لوگوی Organic (ارگانیک/طبیعی)
قهوه ارگانیک، مانند میوه و سبزیجات در سوپرمارکت محلی شما، در مزرعهای رشد کرده که از کودهای شیمیایی و یا آفتکشها استفاده نمیکنند. به علاوه قهوه اورگانیک نوشیدنی سالم تری به ما میدهد و برای محیط زیست هم بهتر است. کشاورزی که قهوه را به روش اورگانیک پرورش میدهد، در تمام مراحل به سلامت مصرف کننده نهایی و هم چنین محیط زیست اهمیت میدهد.
در یک کلام قهوه اورگانیک یعنی، سلامت مصرف کننده، هوا و محیط زیست. به طور خاص، قهوه ارگانیک باید در یک آسیاب آلی پردازش شود. بنابراین بسیاری از شرکتهای رست کننده، ماشینهای جداگانهای دارند اگر هم قهوه ارگانیک و هم غیر مجاز را زنده کنند. مشخصا لوگو ارگانیک نه تنها جزء اطلاعات روی پاکت قهوه است بلکه در بسیاری از محصولات دیگر نیز بسیار مهم شناخته میشود.
لوگوی UTZ و Rainforest
علامت Rain forest و یا جنگلهای استوایی میزان عملکرد پایداری در سطح مزرعه را با نگاهی به مبارزه با آسیبهای زیستمحیطی ناشی از جنگلزدایی و کشاورزی صنعتی تایید میکند.
این مجوز بر روی فعالیتهایی همچون مدیریت خاک، مدیریت پسماند و استفاده از آب تمیز – برای تولید قهوه تمرکز دارند. برای رسیدن به این هدف، اتحادیه ها با مزارع کار میکند تا به گسترش روشهای کشاورزی که هم پایدار و هم سودآور هستند کمک کند. گواهینامه جنگلهای استوایی و UTZ، در سالهای گذشته با یکدیگر ادغام شدند.
لوگوی Bird friendly
یک تاییدیه دیگر برای حفاظت از محیطزیست، گواهینامه دوستدار پرندگان است. به این معنی که قهوه شما در یک مزرعه که با استفاده ترکیبی از پوشش شاخ و برگها و ارتفاع درختان، تنوع زیستی و زیستگاه مناسبی برای پرندگان و دیگر حیات وحش فراهم میآورد تولید شده است.
این لوگو از موارد خاصی است که جزیی از اطلاعات روی پاکت قهوه میتواند باشد اما به دلیل شرایط مورد نیاز هر مزرعه و تولیدکننده قهوه به دنبال آن نیست، برای آنکه درباره این دست از تولیدکنندگان بیشتر بدانید و بیشتر آنها را بشناسید نیاز به جستجو بیشتر در اینترنت خواهید داشت.
در آخر درباره اطلاعات روی پاکت قهوه میتوان گفت …
این تاییدیه ها و اطلاعات روی پاکت قهوه همگی با استانداردهای پایداری مطابقت دارند و کیفیت محصول را به درستی برای خریداران و مصرف کنندگان تعریف میکنند. تولید کنندگانی که به موارد فوق توجه خاصی دارند معمولا به محصولات خود اهمیت بیشتری میدهند.
گرفتن همهی این گواهینامه ها هزینه دارد (بیشتر از آنچه تصور کنید ☹). حتی یک مزرعه که از کودهای ترکیبی استفاده نمیکند یا بسیاری از موارد دیگر را نیز رعایت میکند هم، باید برخی این تاییدیه ها را داشته باشد. فقط به این دلیل که گاهی خرید قهوه تجارت عادلانه ای نیست، به این معنا نیست که خریدار و تولید کننده هیچ حق دو جانبه ای ندارند.
گاهی اوقات یک تصور غلط وجود دارد که هر پاکتی که این لوگوها را دارد قهوه بهترو خوش طعم تری هم دارد، درصورتی که هیچ ارتباطی بین این گواهینامه و طعم قهوع وجود ندارد. همه ی این تاییدیه ها به منظور اطمینان بیشتر خریداران و مصرف کنندگان قهوه میباشد.
منابع:, Drinktrade, NationalCoffee